O Svatomartinském je rozhodnuto, letošní ročník bude silný

Valtice - Degustátoři dnes ve Valticích rozhodli, která vína nakonec dostanou známku Svatomartinské. Prestižní nálepku bude moci použít kolem 250 vzorků z 310 přihlášených vín, které posuzovala komise v Národním vinařském centru. Podle jeho hlavního sommeliera Marka Babisze se letos o označení pro mladá vína přihlásilo 98 vinařských firem. Jedná se o zhruba stejný počet jako v loňském roce. Naprostá většina z nich je z jižní Moravy. Vinaři však přihlásili větší počet vzorků než v loňském roce, kdy jich bylo 246. Logo s jezdcem na koni se opět objeví na rekordním počtu lahví s mladým vínem a to i přesto, že letošní úroda vinaře příliš nepotěšila.

Podle Babisze je letošní silný ročník Svatomartinského úspěchem, protože letos měli vinaři na přípravu vína méně času: „Počasí bylo opožděné o týden nebo 14 dní. Od sběru hroznů po přípravu zbyly zhruba tři týdny.“ Letošní mladá vína budou podle něj krásně aromatická. Bílá a růžová vína půjdou na trh s nižším obsahem alkoholu. Červených vín bude méně, na druhou stranu při degustaci byla k posouzení i kvalitní vína odrůdy Modrý Portugal s jemnými hruškovými tóny.

Letos nově svatomartinský muškát

Letošní ročník navíc nabídne novinku. Svatomartinské víno se nově dělá i z moravského muškátu. „Novinka zaujala poměrně pevné místo, muškátu bylo uděláno hodně,“ dodal hlavní sommelier Národního vinařského centra. Svatomartinské letos poprvé pronikne i za hranice Evropy, nejlepší vzorky se už 11. listopadu představí také v Japonsku.

Vinaři začínají v těchto dnech Svatomartinské víno lahvovat. Náročná příprava zaměstnala i vinařské technology. Kvůli špatnému počasí mají totiž letošní vína vysoký obsah kyselin. „Vždycky bude záležet hlavně na sklepmistrovi, jak si s hrozny poradí ve sklepě. Kyselinky se dají odbourat, a proto věřím tomu, že i letošní ročník se kvalitou vyrovná tomu loňskému,“ říká vinař Stanislav Novák z Bořetic.

Statistiky ukazují, že zájem o víno každým rokem stoupá. Zatímco v roce 2008 přišlo na trh asi 750 tisíc lahví s označením Svatomartinské, loni jich bylo už 1,1 milionu. Letos by se mělo číslo dostat ještě výše, konkrétně na 1,8 milionu. Ne každé mladé víno vyrobené před 11. listopadem je však Svatomartinským.

Aby měl spotřebitel jistotu, že značka, jejíž marketingová hodnota nyní dosahuje desítek milionů korun, bude i zárukou kvality, odborníci každé víno podrobí přísné zkoušce. Přibližně patnáct procent vzorků při ní neprojde. „Svatomartinské víno by mělo být pěkně ovocné, mít krásnou ovocitou vůni a v chuti by mělo být harmonické,“ shrnuje základní podmínky úspěchu jeden z porotců Marek Šťastný.

Svatomartinské víno je určené k rychlému vypití. Může být bílé, červené i růžové. Typické je pro svou lehkou a svěží chuť s výrazným ovocným charakterem. Obsahuje méně alkoholu.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.