Hledáte práci? Jeďte do Číny hrát evropského byznysmena

Peking – Mnoho čínských podniků nabízí svéráznou práci – postávat s vládními činiteli nebo podnikateli v dobrém oblečení, usmívat se a občas něco prohodit v angličtině, němčině nebo třeba v italštině. Podobná práce ale není určená pro Číňany. Firmy si pronajímají cizince ze západu, kteří jim svou přítomností mají zlepšit pověst a reputaci. V ulicích čínských měst se pro takovou činnost vžil název facejob.

Všechno je to v podstatě jen o tváři, ta ale musí mít západní rysy. Čínské společnosti si pronajímají Evropany a Američany, aby hráli jejich obchodní partnery ze zahraničí. Malé a středně velké podniky tím chtějí vytvořit dojem mezinárodnosti a nalákat tak potencionální zákazníky, investory a zapůsobit na provinční úřady. Chce-li se čínský podnikatel blýsknout zahraničním partnerem, stačí mu jen zavolat některou z pracovních agentur. Pro modely nebo například učitele angličtiny bez stálé práce je to dobrý způsob, jak si přivydělat.

„Mnoho Číňanů si myslí, že všichni cizinci jsou bohatí. A jestliže my jako podnik pronajmeme cizince nebo když na našich setkáních je řada dobře vypadajících a působivých cizinců, znamená to, že máme hodně peněz, konexe, a to vypadá dobře,“ vysvětluje autorka knihy „Myslete jako Číňan“ Čang Chaj-chua.

Z angličtináře laserovým vědcem

Třeba Američana Jonathana Zatkina si tak pronajímá čínský řetězec obchodů s klenoty. Hraje pro ně viceprezidenta italské klenotnické firmy, která s řetězcem spolupracuje. Nedávno například pronesl slavnostní projev při otvírání nového obchodu řetězce v provincii Chu-nan.

Učitel angličtiny David Williams už pózoval jako americký manažer marketingu, německý laserový vědec nebo oddával čínské páry jako evropský kněz. Nejčastěji ale hraje architekta americké stavební firmy. Vedle vizitek rozdává i stavební plány. „Vezmou vás s sebou na schůze s místní vládou o návrzích pro různé projekty. Vy tam představíte svůj návrh, který si ale udělali Číňané sami, a řeknete, že zastupujete americkou stranu. To jim může pomoct dostat víc zakázek,“ vysvětluje.

Samotným Číňanům lhaní při obchodním jednání nikterak nevadí. V zemi se dodnes všechno točí kolem prastarého konceptu zachování tváře. Cokoliv, co pomáhá hospodářskému růstu země, je přijatelné, a jak potvrdí mnoho skutečných zahraničních podnikatelů, slova upřímnost nebo morálka jednoduše nemají na čínském trhu často místo.