Některé kraje budou při výběru mýtného preferovat satelitní systém

Praha - Zatímco ministerstvo dopravy teprve hledá způsob, jak od poloviny příštího roku zpoplatnit 2 500 kilometrů silnic nižších tříd, některé kraje jako vlastníci už přitom mají jasno. Třeba Pardubický kraj požaduje využít z větší části satelitní systém a nezpoplatňovat silnice třetí třídy. Stát zatím tají, jestli nechá Kapsch postavit 300 až 500 mýtných bran, nebo využije satelit.

„Dokud nebudeme mít za sebou tzv. testovací kolečko se všemi potenciálními poskytovateli, tak nechceme říkat, jakou cestou se vydáme,“ uvádí ministr dopravy Vít Bárta. „Pokud to zadání, které tady vytvoříme, bude minimalistické, tak pro Kapsch to bude lepší zpráva. Pokud to zadání bude rozsáhlejší, tak jak ho poptávají ekologové a kraje, tak potom to zadání bude pro Kapsch o něco komplikovanější,“ doplňuje.

Například Pardubický kraj ale už má jasno. Chtěl by zpoplatnit 200 kilometrů silnic první a druhé třídy, a to zejména pomocí satelitu. Celý systém by pak jen doplnil několika mýtnými branami. „Vyšlo nám to jako nejlepší kombinace. U dvojek i jedniček vychází v zásadě satelitní systém, doplňovaný některými branami. Ale rozhodně ne bránový systém, protože ten by byl strašně drahý,“ vysvětluje hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Názor krajů přitom bude hrát důležitou roli při konečném rozhodnutí. Kraje totiž budou spolufinancovat výstavbu systému, který jejich silnice zpoplatní. „Zatím všechny studie, které máme na toto téma k dispozici, ukazují, že mýtné na nižších komunikacích, než jsou rychlostní a dálniční komunikace, není výdělečnou aktivitou,“ dodává Bárta. O tom, na jakých silnicích se bude mýto vybírat, by mělo ministerstvo dopravy rozhodnout do konce roku.