České pivo je ekologicky nejohleduplnější na světě

Praha - Naprostá většina piva vyprodukovaného českými pivovary se prodává v ekologicky šetrných obalech. Zdejší pivní trh tak patří k ekologicky nejohleduplnějším na světě. Polovina veškerého piva se prodá ve stoprocentně recyklovatelných sudech a 40 procent pak ve vratných skleněných lahvích. Tuzemský trh se tak liší od jiných států včetně pivních velmocí, kde se mnohem větší procento zlatého moku prodává v plechovkách nebo plastových lahvích.

Čepované pivo se pomalu stává raritou českého trhu. V žádné jiné zemi není tak vysoký podíl čepovaného piva jako u nás. Například v Německu, další tradiční pivní velmoci, tvoří točené pivo jen čtyřicet procent spotřeby.

Přitom sudy, ve kterých se pivo přepravuje, mají při dobrém zacházení prakticky neomezenou životnost. Navíc jsou lehké a velké, takže ušetří místo při dopravě. „Nerezové sudy jsou stoprocentně recyklovatelné a mají dlouhou životnost. Například Plzeňský Prazdroj otočí jeden sud na domácím trhu v průměru skoro desetkrát za rok,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.


Současně se v Česku zvyšuje podíl piva čepovaného v restauracích přímo z tanků, do kterých ho přečerpávají cisterny. Po Česku kolují i desítky milionů půllitrových lahví, které se pivem naplní několikrát za rok a po ukončení životnosti se recyklují, takže jsou vedeny jako ekologicky šetrný obal.

Naopak v ostatních evropských zemích se postupně zvyšuje podíl piva v plechovkách. V Polsku jde o každý druhý zlatý mok, ve Velké Británii pak už celých sedmdesát procent. Slovensko naopak, podobně jako Rusko, zaznamenává velký růst obliby piva v PET lahvích. Toto balení zde má už 15procentní podíl.