S hobbymarkety se roztrhl pytel, kutilové opět utrácejí

Praha – České hobbymarkety čeká letos lepší sezóna než loni. Tuzemští kutilové totiž přestávají šetřit. Letošní sezóna tak slibuje po loňském propadu tržeb o více než dvě miliardy korun veselejší výsledky. Příští rok dokonce trh podle odhadů poroste o tři procenta. Firmy proto neváhají a otevírají nové pobočky. Je to ale začarovaný kruh. Když roste trh, roste také konkurence.

Hornbach zdvojnásobí počet prodejen

Letos otevřelo novou pobočku OBI. Příští rok svou síť rozšíří Hornbach nebo Bauhaus. Společnost Hornbach dnes dokonce oznámila, že chce v několika následujících letech otevřít až devět nových prodejen, a počet prodejních míst tak více než zdvojnásobit. „Do roku 2015 chceme rozšířit síť poboček na 11 marketů pro stavbu a zahradu, a dlouhodobě plánujeme dokonce marketů 15,“ tvrdí generální ředitel společnosti May Meulenberg.

S hobbymarkety se roztrhl pytel (zdroj: ČT24)

Hornbach uvažuje o výstavbě nových prodejen pro kutily a zahrádkáře hobbymarketů například v Praze, Brně a dalších městech, která mají dostatečně velkou spádovou oblast. Díky expanzi hodlá Hornbach zvýšit svůj tržní podíl v Česku z nynějších 13 na 15 procent. Hobbymarkety OBI, kterým v Česku patří první pozice, mají na tuzemském trhu podíl 18 procent.

Zdeněk Skála z Incomy

„Tržní podíl těch velkých řetězců nedosahuje vlastně dosud ještě ani nějakých 50 procent. A nezávislí prodejci, ať už širokosortimentní nebo specializovaní, mají na trhu stále asi třetinu.“

Při expanzi je přitom nejdůležitější vzdálenost od zákazníka. Během krize ale vzrostl i počet lidí, kteří jsou kvůli lepší ceně ochotní objíždět víc prodejních míst. Dnes už ale mají velké hobbymarkety zpravidla obsazena velká města a nyní se svou nabídkou míří i do menších obcí s několika desítkami tisíc obyvatel. „Od toho jasného důrazu na zlevněné zboží v roce 2009 jsme se v roce 2010 posunuli spíše tam, že chceme značky, chceme kvalitu, ale za nějakou akční cenu,“ vysvětluje trend Skála.

Příští roky slibují hobbymarketům růst

„Komplikovaná ekonomická situace ČR v důsledku hospodářské krize naši plánovanou expanzi nezastavila, maximálně mírně zpomalila. V současné době se ale hospodářství postupně vzpamatovává a my jsme svědky toho, že se maloobchod znovu pozvolna zotavuje,“ podotkl Meulenberg. „Kdybychom měli věřit průzkumům trhu, a my jim věříme, porostou čisté zisky v roce 2011 o dvě až tři procenta. V letech 2012 a 2013 to pak bude až o 4,5 procenta,“ dodává.

Obliba hobbymarketů v ČR roste a pravidelně v nich nakupuje více než polovina českých kutilů a zahrádkářů. Spolu s Francouzi a Němci tak patří Češi k největším kutilům v Evropě. Alespoň podle obliby hobbymarketů. Právě z Německa také pochází většina firem, které v Česku v této oblasti působí.

Vydáno pod