Dopravci Bártovi podepsali zdražování mýtného, dostali i množstevní slevy

Praha - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) podepsal se sdružením silničních dopravců Česmad Bohemia dohodu o zdražení mýtného. Kamiony nově za jízdu po dálnici od ledna zaplatí o čtvrtinu více než nyní. Půjde o pětikorunu za kilometr. Stejné zdražení bude na dopravce čekat i v roce následujícím. Šéf resortu dopravy si od navýšení cen slibuje čtyři miliardy, které posílí státní kasu v příštích dvou letech. Na oplátku plánuje dopravcům poskytnout miliony na nákup ekologičtějších aut nebo na školení řidičů. Tato přímá podpora dosáhne 300 milionů korun. Ministerstvo také dopravcům poskytne množstevní slevy. Růst sazeb se netýká nejekologičtějších vozidel.

Dopravci dostanou 300 milionů na kompenzacích

Jednání se sdružením autodopravců označil Bárta za „krvavé“. „Nebojíme se dramaticky zvednout sazby, ale zároveň chceme podpořit konkurenceschopnost českých dopravců,“ uvedl ministr. Zvýšení sazeb má podle něj především regulační význam - Česká republika je prý často „zneužívána“ k tranzitu. „Toto je revoluční smlouva, která tady ještě nikdy takto uzavřená nebyla,“ dodal Bárta.

Náměstek ministra dopravy Martin Sýkora:

„Dojde ke zhruba 20procentnímu zdražení mýta a mezi ty základní parametry této dohody samozřejmě patří i systém kompenzací, které poskytneme dopravcům.“

Dohoda by měla v příštím roce dopravcům zajistit přímou podporu ve výši 300 milionů korun. Částku budou moci dopravci čerpat. Množstevní slevy by mělo ministerstvo předložit vládě do července, platit by mohly od ledna 2012. Zvyšování sazeb se netýká vozidel, která splňují emisní normu Euro 5 a vyšší. Pro ty vytvořil resort novou skupinu mýtných sazeb. Snížení sazeb by se měly dočkat autobusy, a to od 1. září 2011. To znamená, že by se na ně nevztahovaly vyšší páteční sazby, které mají za úkol dostat kamiony v tuto dobu z dálnice.

Dopravci už hlásí zdražování

„Bez kompenzací by to za současné ekonomické situace určitě odnesla velká řada našich firem a jejich práci by převzaly zahraniční subjekty, které právě tyto kompenzace mají,“ uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Ani chystané kompenzace však zřejmě nepostačí k tomu, aby se ceny dopravy udržely na současné úrovni. Podle prezidenta sdružení Česmad Bohemia Vladimíra Starosty se zdražení mýtného nutně musí projevit v růstu cen pro zákazníky. „Musím vyslat jasný signál, že všichni naši členové budou žádat u zákazníků o zvýšení ceny,“ uvedl Starosta.

Bárta s růstem cen přepravy nesouhlasí:

„Pokud dojde ke zvýšení ceny, budu to považovat za neúspěšnou investici do Česmadu ve výši 300 milionů.“

„Budeme ostražitě sledovat, co se s cenami bude dít,“ uvedl. V případě nárůstu prý může smlouvu „přehodnotit“. Zvýšení mýtného je podle něj navíc šance pro nákladní železniční dopravce, kterým by se měl od příštího roku poplatek za užívání kolejí snížit.

0

Zvýšení sazeb ještě musí schválit vláda, ministr chce návrh předložit kabinetu v nejbližší době. Součástí návrhu bude i možnost dalšího zvyšování sazeb od roku 2013, ovšem pouze o inflaci. Ministr chce rovněž pro vozidla se třemi nápravami a většími snížit mýtné v pátek odpoledne. Dnes v tuto dobu platí o polovinu více než v jiné dny a časy, nově budou platit jen o 40 procent více.

Množstevní slevy jsou hloupost, tvrdí odpůrci dohody

Proti dohodě protestuje nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu. Za absurdní považuje především množstevní slevy z mýtného. Podle organizace bude toto opatření sloužit jako motivace k co největšímu využití kamionů, rozšíření nákladní automobilové dopravy přitom zvýší náklady státu na opravy komunikací.

„Sleva má smysl tehdy, když se v rámci jedné operace, za jedny manipulační náklady, prodá více dané komodity. S tím, zda kamion najezdí po českých silnicích 50 tisíc nebo 75 tisíc kilometrů ovšem stát rozhodně nemá stejné náklady. Poškození komunikací a společenské dopady jako hluk, emise, nehody, či příspěvek ke kongescím (dopravním zácpám) je přímo úměrný počtu projíždějících kamionů,“ uvedl Vladimír Libý z CEDOP.