Motory Rolls-Royce trápí další aerolinky

Singapur - Nejprve měl potíže s motory Airbus A380 austalských aerolinek Qantas, teď komplikace hlásí už i Singapore Airlines. Do nesnází se dostal i jejich Boeing 787, který musel nouzově přistát při testovacím letu v Texasu. Světová dvojka ve výrobě motorů Rolls-Royce tak dostává jednu ránu po druhé. Od minulého týdne už společnost na kapitálovém trhu ztratila miliardu liber.

„Objevili jsme lehké anomálie na třech motorech. Olej je tam, kde by neměl být,“ prohlásil nejprve ředitel Qantasu Alan Joyce v minulém týdnu. Problémy se nevyhnuly ani Singapore Airlines. Té britská společnost Rolls-Royce doporučuje provést další kontroly.

australský pasažér Andrew Collier

„Ten let byl vrácen nebo zrušen, protože měl motor od Rolls-Royce problémy. Povídali jsme si tady s pilotem a ten říkal, že letí zpět do Singapuru s prázdným letadlem a až tam prý motor zkontrolují.“

Vývoj leteckého obra přišel Airbus na rekordních 12 miliard eur. Americký konkurent Boeing na tom není o nic lépe. Trápí ho nový Dreamliner. Právě s ním musel pilot nouzově přistát při testovacím letu. Do kabiny se totiž dostal kouř. Výrobce ale zatím netuší, co je příčina.

Na aerolinky číhá také konkurence

Technické potíže ale nejsou to jediné, co americké a evropské výrobce letadel trápí. Konkurence jim totiž dýchá na záda také. Velkým soupeřem bude brzy Čína – představila totiž svoje první dopravní proudové letadlo ARJ21-700. Letícího Fénixe popohání ve vzduchu motory Genereal Eletric a pojme maximálně devadesát cestujících. „Letadlo se teď poprvé představilo na Air Show. Jsem velmi hrdý, že můžu sedět v letadle, které bylo vyrobeno v naší zemi. Sami jsme ho navrhli a vyrobili,“ dodává spokojený pilot Zhao Peng.

Pozadu nezůstane ani další asijský stát. Menší letouny bude od roku 2013 prodávat i japonská společnost Mitsubishi. Společnost chce využít díry na trhu, kde začíná být velká poptávka po malých přepravních letounech.