Perme se za české potraviny, jinak zmizí!

Praha – České potraviny mizí z obchodů. Jde především o mléčné výrobky a maso. Toho českého je na pultech o pět procent méně než loni. Dovoz  mléčného zboží stoupl z roku na rok o 800 milionů a zeleniny víc než o miliardu - jak pro Českou televizi spočítal Zemědělský svaz. Často tak dovážíme zboží z tisíce kilometrů vzdálených zemí, ač jsme schopni vyrobit ho i doma. Sehnat některé klasické potraviny skutečně z Česka je tak téměř nemožné.

Češi zatím české mléčné a masové výrobky nepostrádají

Například med putuje k českému zákazníkovi více než 21 tisíc kilometrů. Na pultech českých obchodů se totiž prodávají sklenky medu z Číny, Argentiny nebo Chile. „Český med prakticky v běžném supermarketu nenajdete,“ tvrdí redaktorka Hospodářských novin Petra Pospěchová. Med ale není jediným výrobkem, který pochází překvapivě z dovozu. Ubývají i potraviny, u kterých by to nikdo nečekal.

Mluvčí Potravinářské komory ČR Dana Večeřová

„Jsou to třeba mléčné výrobky, kde poměr už vypadá na čtyřicet procent pro zahraniční. Jsou to naprosto nesmyslné dovozy, všechny tyto potraviny jsme schopni vyrobit v České republice.“

Nejnovějším trendem je ústup českého masa. Loni se ho ještě dovážela třetina, letos už je to celá polovina. Podobný nárůst dovozu zaznamenává komora i u masa drůbežího. Zemědělci už na to reagují rušením svých chovů. Špatně je na tom například chov prasat, který se letos propadl o osm procent, a je tak nejmenší od druhé světové války. V obchodech jsou dnes na prodej třeba kuřata z Polska, vepřové z Německa nebo vejce z Pobaltí.

Česnek z Číny nám ale chutnat přestal

Velkým tématem poslední doby je také dovoz česneku z Číny. Ten i díky mediálnímu tlaku Češi začali odmítat a ptají se po česneku českém. Toho ale není dostatek. „Není dostatek sadby. Pěstitelé jí nevytvářeli takové zásoby, protože o česnek zájem nebyl,“ tvrdí předseda Zelinářské unie Jaroslav Zeman.

Nejhorší na celém vývoji je, že za zahraničními nákupy stojí i zpracovatelé, nejenom obchodníci. „Třeba surovinu pro ty výrobky v řadě případů dováží sami naši vlastní zpracovatelé, protože ta surovina je ze zahraničí levnější,“ dodává agrární analytik Petr Havel.

Poznat český výrobek, to je kumšt

I když Češi domácí výrobky chtějí podpořit, nejspíš je zatím nepoznají. I expert má totiž mnohdy problém zjistit, odkud produkty pocházejí. Na některých je sice cedulka s nápisem Česká republika, to ale neznamená, že z Česka pocházejí. K takovému nápisu totiž výrobce opravňuje i jen to, že produkt jen někdo v Česku zabalí.

Situace by se ale měla brzy změnit. Kvalitní české potraviny totiž budou zanedlouho vidět na dálku. Potravinářská komora totiž chystá novou značku pro jejich označování. Půjde o logo se státní vlajkou a nápisem Český výrobek či Česká potravina s dodatkem „Garantováno Potravinářskou komorou ČR“. Již delší čas je kvalitním českým výrobkům navíc udělováno označení Klasa, od letošního léta nově pak také značka Regionální potravina.