Svatomartinské víno je tu. A v rekordním množství

Praha - Je sv. Martina. A zatímco prvního sněhu se dnes většina Čechů nedočkala, Svatomartinského vína si dopřívali v rekordním množství. Na pulty obchodů letos vinaři poslali na milion a tři čtvrtě lahví tohoto prvního vína letošního ročníku. V sudech zrálo sice jen padesát dní, ale marketingová masáž velmi dobře funguje, a tak je o ně velký zájem.

Symbolicky – 11. 11. v 11 hodin a 11 minut – se po celé zemi začaly otvírat první lahve Svatomartinského, na mnoha místech ve velkém stylu. Nechyběly tak průvody, bohoslužby ani tradiční košty. Ten největší se konal v Brně na náměstí Svobody.

Tradice Svatomartinského vína údajně pochází už z 18. století, šlo ale spíše o lokální záležitost. Známka prvního vína sezony se začala celorepublikově šířit až v posledních letech. Strážcem kvality je vinařský fond, který etiketu přidělí jen tomu, kdo projde hodnocením nezávislé komise odborníků, sommeliérů a uznávaných degustátorů. Letos získalo svatomartinskou značku 238 vín od devadesáti vinařů z celé země. Převážná většina z nich je z Moravy. Z Čech jsou pouze tři.

Eda Kauba, Euro RSCG:

„Svatomartinské víno je skvělý marketingový tah a je to dobrý příklad toho, jak se z věci, která možná na první pohled není atraktivní, dá udělat velice atraktivní záležitost. Svatomartinské víno není ničím výjimečné, je to prostě mladé víno.“

Pro vinaře je degustace svatomartinského skvělou příležitostí. Část investovaných peněz se jim vrátí hned a nemusí čekat, až víno dozraje. Díky velké publicitě je navíc v posledních letech o mladé víno zájem. Přestože letošní úrodu hroznů zdecimovalo špatné počasí, mladého vína bude více než v minulých letech. Letos se má prodat milion a třičtvrtě lahví. Ještě před pěti lety to bylo jen 150 tisíc lahví. Vinaři tak počítají se slušným výdělkem. „Víme o tom že cena mírně narostla a propočteme-li to množstvím, určitě to bude vysoce přes sto milionů,“ míní ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Vinaři upozorňují, že svatomartinské je skutečně mladé víno. Pro zákazníky to znamená, že vypít by ho měli nejlépe do Vánoc.