Kocourek: Opatrnost v lákání čínských stavařů do ČR je na místě

Praha - Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka (ODS) je třeba, aby bylo Česko v lákání čínských stavebních firem na trh opatrné. Kocourek dodal, že klíčové budou podmínky vzniku nabídek čínských stavařů a dopad jejich případné přítomnosti v Česku na tuzemský trh. Na zapojení čínských firem do stavby silnic a dálnic pracuje ministr dopravy Vít Bárta (VV). Po dnešní schůzce s čínským velvyslancem uvedl, že by se v budoucnu spolupráce s firmami z Asie nemusela omezovat jen na dopravní infrastrukturu, ale tamní podnikatelé by se mohli zapojit i do dalších projektů ministerstva dopravy.

„Budu velmi obezřetně sledovat podmínky případného lákání zahraničních firem do budování infrastruktury a budu se ohrazovat proti tomu, aby práci domácím firmám braly zahraniční firmy jen proto, že můžou využívat dotací zahraničních vlád,“ uvedl Kocourek. Dodal, že jeho resort bude dbát na to, aby konkurenceschopnost a liberální prostředí na českém trhu zůstaly zachovány.

Za rizikovou považuje podporu čínských firem ze strany jejich mateřské země také Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Poukazuje na to, že toto zvýhodnění by mohlo ohrozit zaměstnanost v českých podnicích. „Celé stavařské veřejnosti se tento postup nelíbí, protože v současné době, kdy práce v oboru dopravních staveb není, zakázky klesly o 75 procent a stát dluží dopravním firmám 10 miliard, sem zvát firmy, které by to dělaly za dumpingové ceny, si myslíme, že není fér,“ podtrhů ředitel svazu Miloslav Mašek.

Bárta: Musíme stavět levněji

„Příliv desítek tisíc čínských dělníků do ČR je hloupou démonizací takovéto spolupráce. V Polsku, kde pobíhá pilotní projekt, se z hlediska občanů Číny spolupráce dotýká řekněme úrovně inženýrů, stavařů a je jednoznačné, že i polské společnosti na tom projektu výrazně participují,“ prohlásil Bárta.

Ministr dopravy na to ovšem namítá, že musí garantovat občanům České republiky, že se dálnice staví nejlevněji, jak jen je to možné. „Naším primárním zájmem je otázka kultivace ceny při výstavbě dopravní infrastruktury v České republice. Pevně věřím, že právě inspirace čínskou cestou může být inspirací i pro české podniky,“ zdůraznil Bárta s tím, že věří, že české firmy budou i nadále hrát zásadní roli ve výstavbě dopravní infrastruktury.

Šéf resortu dopravy se nebojí ani toho, že by zapojením čínských firem nějak výrazně snížilo kvalitu českých silnic a dálnic. O tom, v jaké míře jsou schopni Číňané kvalitu garantovat, se Česko může přesvědčit v Polsku. „Máme velkou výhodu, že v tomto směru je polský experiment kus cesty před námi a my budeme velmi detailně sledovat a analyzovat polské zkušenosti,“ podtrhl ministr.

A ověření kvality by měl přinést také pilotní projekt, jehož mantinely má dojednat pracovní skupina složená z pracovníků ministerstva dopravy a čínské ambasády. „Mým zájmem je definovat minimální velikost projektu, která by mohla být minimálním pilotním projektem, na základě kterého bychom mohli zhodnotit efekt možné spolupráce do budoucna,“ uvedl Bárta.

Čínské firmy v Česku? Žádná novinka

V Česku v současnosti díky vládní agentuře CzechInvest působí pět čínských investorů a další se chystají investovat do tuzemských firem. Zajímá je zejména výroba vlaků, letadel, obnovitelných zdrojů i informační technologie. V úvahu připadá právě i výstavba dálnic.

Přitom Číňané již na evropský stavební trh pronikli. Čínský státní podnik China Overseas Engineering Group získal zakázku na výstavbu dálnice v Polsku, když nabídl o třetinu nižší cenu než druhý nejlevnější zájemce v pořadí. V Srbsku zase čínské firmy uspěly v soutěži na výstavbu mostu za 170 milionů eur (asi 4,2 miliardy korun).