Zpoplatnění městských dálnic klepe na dveře, dotčená města se brání

Praha - Ministerstvo dopravy plánuje definitivní stop bezplatnému využívání dálnic poblíž velkých měst. Hodlá proto od ledna zrušit drtivou většinu výjimek, díky kterým dnes auta nemusí mít na vybraných úsecích dálniční známku. Razantní krok má ale řadu odpůrců: Brno se s ním odmítá smířit. Naopak Ostrava, kde dosud žádná výjimka nebyla, zase chce kvůli životnímu prostředí neplacení za dálnici nově zavést.

Resort Víta Bárty plánuje pro rok 2011 protichůdné kroky. Přestože otevře nejméně dálnic za posledních pět let, bude vybírat peníze i tam, kde dosud platily výjimky. Dohromady je v Česku přes 1 100 kilomentrů dálnic a rychlostních silnic, výjimka projet se po nich bez dálniční známky platila až dosud na zhruba 150 kilometrech.

Jediné výjimky, které přesto přežijí, jsou tam, kde místo dálnice stojí rozestavěný krátký úsek, to je třeba případ jihočeské tepny D3 nebo karlovarské R6. „Necháváme mezi výjimkami ty úseky dálnic, které vedou tzv. odnikud nikam, tzn. nejsou napojeny na celistvou dálniční síť,“ říká mluvčí dopravního resortu Karel Hanzelka.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka

„Chceme, aby opravdu všichni měli stejné podmínky. Platí se všude, stát se o dálnice musí starat a má s nimi určité náklady.“

Nejdelší úsek, kde řidiči o výsadu jet po dálnici zdarma přijdou, je téměř 20 kilometrů dlouhá D1 vedoucí přes Brno. Tento úsek bude vyžadovat známku. „Tato část dálnice tvoří de facto náhražku velkého městského okruhu. Považoval bych toto rozhodnutí za velmi špatné,“ říká brněnský primátor Roman Onderka.

Stejný příběh má třeba Beroun a část dálnice D5 nebo také Mladá Boleslav. „Nám se toto samozřejmě extrémně nelíbí. V minulosti s tímto nápadem přišel i pan ministr Řebíček, toho jsme přesvědčili, že to není úplně správné řešení,“ uvádí mladoboleslavský primátor Raduan Nwelati.

Po stejných podmínkách pro všechny přitom dlouhodobě volala Ostrava: tamním radním se nelíbilo, že zatímco v jejich metropoli musí řidiči při využití nové dálnice od počátku platit, jinde to tak není. Ostrava tak chtěla dosáhnout rovněž na výjimku. V současnosti ministerské stop výjimkám teď prochází meziresortním řízením, kde návrh zatím na odpor nenarazil.