Obchodníci lákají na ne vždy lákavé slevy

Praha - Blíží se doba Vánoc, a to bývá čas, kdy začínají na výkladních skříních obchodů ve větší či menší míře rašit křiklavé nápisy jako: akce, akční ceny, super ceny, cenové bomby, výprodej, bankrot a podobně. Tato hysterie pak kulminuje po Novém roce, kdy většina obchodníku ještě zvýší aktivitu v této oblasti a ve snaze ulovit co nejvíc zákazníků, kterým se po předvánočních nákupech obvykle nedostávají peníze. Je mi jasné, že občan, zákazník, nosič tvrdě vydělaných peněz již není tak důvěřivý jako kdysi. Přesto lehce může uvíznout v síti polopravd, lží anebo důmyslných triků. Na co si dát pozor, abychom pod tlakem lákavých slev nepřišli o tisíce?

Sleva v zákonech

Zmíněné názvy, ač mohou působit velice přesvědčivě, vůbec nemusejí znamenat, že se jedná o slevu. Žádná zákonná norma neukládá prodejci povinnost, aby takto označené zboží bylo levnější. V průběhu své praxe jsem se během natáčení reportáží nesčetněkrát přesvědčil o tom, že zboží označené třeba cedulkou „akční cena“ bylo stejně drahé, jako v jiném obchodě, kde se ten samý výrobek žádným takovým nápisem nehonosil.

To ale neznamená, že naše legislativa s termínem sleva nepracuje. "Termín sleva z ceny používá Občanský zákoník zejména ve dvou případech. Za prvé v případě neodstranitelných vad u výrobku, který ale přesto lze používat (např. poškrábaný lak, drobné deformace které nebrání užívání apod.). V tomto případě je jedním z nároků které může spotřebitel uplatnit sleva z ceny. Druhým typem slev jsou slevy při výprodeji sezónního zboží, které je bezvadné. V takovém případě je to ale vlastně stanovení nové ceny a důležité je, že se na toto zboží vztahuje dvouletá záruční lhůta,“ vysvětlil právník Jan Oškrdal.

Triky, kouzla, iluze

Do redakce Černých ovcí nám píše řada lidí, kteří si stěžují, že výše slevy neodpovídá skutečnosti. Pojďme se tedy podívat blíže na mechanizmy, které používají někteří prodejci, aby zmátli nebohého zákazníka. Při bližším zkoumání zjistíme, že existuje řada fíglů, které věci neznalý zákazník v nákupní horečce a masírovaný přesvědčivým slovním doprovodem prodejce, nemá šanci zjistit anebo si uvědomit.  Abychom v obchodě mohli úspěšně odolat cíleně vytvářeným informačním šumům, musíme být vyzbrojeni základními znalostmi. Jinak zůstaneme bezradně trčet mezi regály s pocitem, že něco není v pořádku, ale neumíme to rozpoznat. Teď si některé z nejčastějších prohřešků podrobně rozebereme.

Cenovky

Obecným jevem bývá žádné, nedostatečné či nesrozumitelné uvádění cen na výrobcích. Stává se celkem často, že na zboží je několik cenovek anebo jsou různě přelepené. Určit z tohoto zmatku, který údaj platí, je v zásadě nemožné. Jestliže k tomu ještě připočteme nedostižnou obsluhu míhající se prodejnou jako přízrak, je na průšvih zaděláno. A když už někoho zákazník uloví, většinou zjistí, že prodavač tápe stejně jako on. Jak to tedy má vypadat správně? Kdo „Na slevněném zboží musí být vždycky jak cena původní tak cena po slevě. Ceny po slevě nemusí být pokaždé pro spotřebitele vyhovující,“ uvedl Oškrdal. Jak tomu rozumět? Když třeba obchodník sleví korunu, může pak tvrdit, že zboží je ve slevě. Ovšem jet kvůli o korunu levnějším plenám na druhý konec města a zpět asi není pro zákazníka příliš atraktivní.

Procenta a umístění zlevněného zboží

Velice rozšířeným úkazem také bývá uvádění slev v procentech. Kupříkladu na džínách je cenovka 955 korun a u toho velkým nápis: Sleva - 40 procent. A zájemce počítej. Takovéto označené také nemá co dělat na pultech našich obchodů. "Je nepřijatelné, aby si zákazník musel sám vypočítat výši slevy. Je povinností prodávajícího, aby informoval zákazníka o ceně konečné, říká k tomu Oškrdal. Dalším oblíbeným opomenutím u řady prodejců, bývá nesprávné umístění. Málokdo to ví, ale zlevněné zboží by mělo být oddělené od zboží, které ve slevě není.

Důvod slevy

Co se při nákupu zlevněného zboží také málokdy dozvíte, je důvod slevy. Už samotný fakt, že o něm v prodejně neinformují, může o něčem svědčit. Přitom důvod slevy je pro zákazníka hodně důležitý. Jak jsme si totiž na začátku řekli, může se jednat o slevu třeba kvůli závadě a v takovém případě se na zboží nevztahuje dvouletá záruční lhůta. Druhým důvodem může být sleva bezvadného zboží třeba sezónního a v takovém případě se na něj záruka vztahuje. Pokud nás o důvodu neumí nebo nechtějí informovat, anebo nás třeba informují mylně, pak nás o právo reklamovat zboží mohou připravit.

Pokud někde narazíte na nějaké nesrovnalosti, nebo budete mít určité pochybnosti, raději se zeptejte personálu. Když neuspějete u prodavačky, obraťte se na vedoucí. Když neuspějete ani u ní a budete mít, zato, že se v provozovně dopouští pochybení závažnějšího charakteru, obraťte se na dozorové orgány. Jejich povinností je věc prošetřit, a pokud zjistí, že v provozovně skutečně zákon porušují, čeká obchodníka postih.

Prodavačka mění cenovky u zboží
Prodavačka mění cenovky u zboží
Více fotek
  • Prodavačka mění cenovky u zboží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/534/53383.jpg
  • Nakupování v akci autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1694/169374.jpg