Nejúspěšnější exportéři – výjimky, které ve zdraví přežily krizi

Praha - Společnosti PBS ENERGO, Hutní projekt Frýdek-Místek, Institut pro testování a certifikaci a INCO engineering a2N Telekomunikace zvítězily v letošním 13. ročníku soutěže Exportní cena DHL HSBC. Firma PBS ENERGO zvítězila ve dvou kategoriích. Do soutěže se letos přihlásilo 73 českých firem, na jejichž obratu se export podílí zhruba polovinou. Každý z účastníků vyvezl v průměru zboží za 82,8 milionu korun s obratem v hodnotě téměř 164 miliónů korun.

Nejvíce účastníků soutěže, zhruba 80 procent, se v letošním ročníku přihlásilo do kategorie malých firem. „V roce 2009 naplno dopadla na české podniky globální ekonomická krize právě tím, že prudce poklesla poptávka po našich exportech. Právě firmy z letošního žebříčku představují ty úspěšné výjimky, kterým se podařilo vyvarovat se výrazného poklesu exportu,“ uvedl ředitel Coface Czech Credit Management Services Radek Laštovička.

O úspěchu v exportu rozhoduje kvalita

„Letošní Exportní cena opět potvrdila, že předpokladem úspěchu našich exportérů je kvalitní produkt s globálním přesahem a jasný exportní záměr. Od našich klientů víme, že konkurenční výhodou je čím dál více umění předvídat a systematicky vybírat trhy. A právě v tom vidí CzechTrade v dalších letech svůj stěžejní úkol,“ podotkl generální ředitel vládní agentury CzechTrade Ivan Jukl.

Letos bodovala hlavně společnost PBS ENERGO vyrábějící parní a expanzní turbíny. Za svůj úspěch vděčí především zakázce z roku 2008. „Podepsali jsme významný kontrakt na Slovensko do SCP Ružomberok, do bývalé celulózky na turbínku za cenu 2,5 milionu eur a ta nám umožnila to, že náš export byl navýšen téměř desetinásobně oproti ostatním rokům,“ uvedl ředitel PBS Energo František Žák.

Hutní projekt vsadil na Indii

Cenu pro nejúspěšnějšího středně velkého exportéra si odnesla projekční a inženýrská společnost Hutní projekt Frýdek-Místek. Ještě před několika lety se firma živila hlavně koksárenstvím. Kvůli uzavírání tuzemských koksoven se ale musela začít rozhlížet po zakázkách v zahraničí. Nejtěžší byla podle jejích zástupců cesta na indický trh.

„My jsme opravdu začali po indickém trhu běhat zhruba 4 roky nazpátek. Prohráli jsme spoustu tendrů, nikdo nevěděl, kdo je HPFM. V současné době jsme oslovováni na každý státní tendr v Indii,“ podotkl ředitel firmy Hutní projekt Frýdek-Místek Jaromír Ivánek.

Exportní ceny se rozdávají už od roku 1997. Hlavní myšlenkou byla podle organizátorů podpora domácích vývozců v době makroekonomické krize, ty nejúspěšnější měla soutěž vyzdvihnout a inspirovat tím ostatní.