České loděnice na nejlepší cestě k obnovení výroby

Děčín - Děčínské České loděnice zřejmě od začátku roku znovu začnou vyrábět. Vedení společnosti se dnes dohodlo na majetkovém vstupu nizozemské společnosti VeKa. Pokud obě strany začátkem prosince podepíší smlouvu, České loděnice zřejmě začnou vyrábět téměř kompletní lodě. Společnost dosud vyráběla jen holé trupy, byla ve velké ztrátě a v létě rozdala všem zaměstnancům výpovědi. Na začátku roku tam ještě pracovalo 184 lidí.

„Nechci to zakřiknout, ale vypadá to, že jsme se domluvili. Dál to budou řešit naši právníci, a když to půjde dobře, druhý týden v prosinci bychom měli podepsat všechny smlouvy,“ informoval předseda představenstva Českých loděnic Petr Duda. Předběžný čtyřletý obchodní plán prý pro příští rok počítá se stavbou pěti téměř kompletních lodí. To znamená oproti minulosti zásadní posun.

Největší české doky v posledních letech vyráběly vlastně jen holé trupy, na nichž je minimální marže a jejich cena tvoří jen asi 30 procent z ceny celé lodi. Dlouhodobě špatná situace nabrala v letech hospodářské recese rychlý spád a za poslední dva roky nepodepsaly loděnice jedinou novou smlouvu. Odběratel posledních trupů pro ně neměl ani zákazníky.

Společnost v posledních letech vykazovala tržby kolem 300 milionů korun ročně a zaměstnávala okolo 200 lidí. Jediným akcionářem společnosti je firma ČL invest. České loděnice jsou nejstarší výrobou svého druhu v České republice. Fungují od roku 1854, železné čluny a lodě začaly montovat v roce 1897. Kromě lodí firma vyráběla i technická zařízení umožňující udržovat splavnost řek.

Nový nizozemský investor by měl do loděnic přinést hlavně know-how a zakázky, což byl v minulosti největší problém. VeKa se v posledních letech vypracovala i na globálním trhu mezi velké firmy a začala investovat do loděnic v zemích bývalého východního bloku.