General Motors - americká legenda vstává z popela

New York – Na zvonec newyorské bruzy si ve čtvrtek ráno zazvonil generální ředitel americké automobilky General Motors Dan Akerson. Tradičním způsobem tak ohlásil nejenom začátek obchodování ale především návrat někdejší automobilové jedničky mezi veřejně obchodované podniky. Akerson tak oficiálně ukončil neslavné období, kdy firma s více než stoletou historií prošla řízeným bankrotem a radikální zeštíhlovací kůrou.

Na poslední dva roky nebudou v GM vzpomínat s lehkostí v srdci. Automobilka si v jejich průběhu sáhla na dno. Letité problémy s klesajícím odbytem a neschopnost někdejší ikony amerického průmyslu konkurovat na domácí půdě dravé japonské konkurenci se neblaze podepsaly na nelichotivé finanční situaci koncernu. Příchod celosvětové finanční krize a hospodářské recese už pak pouze dokonal dílo zkázy.

General Motors, která se do roku 2007 mohla dlouhých 76 let pyšnit titulem největší automobilky světa, byla pod tíhou svých dluhů nucena loni 1. června požádat o soudní ochranu před věřiteli. Bankrot GM byl třetím největším v historii Spojených států a vůbec největším krachem průmyslového podniku.

Vyhlášení bankrotu ale nebylo pro americkou veřejnost velkým překvapením. Předcházely mu týdny horečných jednání na nejvyšší úrovni. Jejich výsledkem pak bylo zestátnění automobilky. Americká vláda poskytla finance na urychlenou restrukturalizaci výměnou za 61procentní podíl v podniku. Záchrana GM vyšla americké daňové poplatníky na zhruba 50 miliard dolarů.

Portfolio General Motors:

2009

Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC, Hummer, Pontia, Saturn, Opel/Vauxhall, Saab

2010

Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC, Opel/Vauxhall

Díky státní injekci opustila automobilka režim soudní ochrany před věřiteli v rekordním čase a už v červenci se postavila na vlastní nohy a začala znovu plnit veškeré závazky. Restrukturalizaci ale postupně padly za oběť neztrátovější části koncernu. Zrušeny tak byly značky Hummer, Pontiac a Saturn. Švédský Saab nakonec před stejným osudem zachránila až automobilka Spyker, která podíl GM odkoupila. Z plánovaného prodeje německého Opelu General Motors nakonec couvla.

GM chec nicméně pod novým vedením usilovat především o rozvoj čtyřlístku amerických značek Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac. Zaměřit se chce na výrobu aut šetrných k životnímu prostředí i kapse řidičů. Budoucnost amerického motorismu by tak měla patřit elektromobilům a vozům s hybridním pohonem.

Dosavadní výsledky restrukturalizace se přitom tváří přesvědčivě. Zatímco před vyhlášením bankrotu odepisovala GM zhruba 4000 dolarů z každého vyrobeného auta, dnes má naopak z každého vozu, který sjede z některého z výrobních závodů, zisk asi 2000 dolarů.

Právě rychle se zlepšující kondice automobilky je hlavní příčinou jejího návratu na burzu. Ten se – podobně jako loňský bankrot – zapíše do učebnic ekonomie. Čtvrteční primární emise akcií ozdraveného podniku byla totiž největší v historii Spojených států, a pokud investoři uplatní i takzvanou greenshoe option, tedy opci k nákupu nadlimitních akcií, mohla by být i největší na světě.

Prodejem 478 milionů kmenových akcií zatím vláda spolu s ostatními majiteli GM inkasovala zhruba 15,8 miliardy dolarů a státní podíl klesl k 36 procentům. Aby se ale americkým daňovým poplatníkům vrátila celá suma loňské státní pomoci, musel by kurz akcií vyšplhat ze současných 35 na 50 dolarů za kus. To může podle analytiků trvat roky.