Co je letenka? Jen rezervace sedadla v letadle, nic víc

Praha – Ze zahraničí přichází do Česka nový trend. Služby, které dřív aerolinky zahrnovaly přímo do ceny letenky, si teď stále častěji účtují jako nadstandardní. Vedle palivových příplatků si tak cestující připlatí třeba za odbavení přímo na letišti, za zavazadlo nebo za větší prostor na nohy. K této cenové politice se zatím v Evropě uchylují spíš nízkonákladové aerolinky, dá se ale očekávat, že je přijmou i klasické letecké společnosti.

Sedadlo s větším prostorem pro nohy 270 korun, přednostní nástup do letadla za 216, odbavené zavazadlo 405. Tolik si účtuje letecká společnost Wizzair v Česku. Stejně jako ostatní nízkonákladové aerolinky zpoplatňuje nadstandardní služby. „V podstatě vám říkají - základní sazbu za cestování udržíme nízkou. A pokud chcete odbavit zavazadlo, zaplatíte to. Stejně tak pokud chcete služby na palubě, budete je muset zaplatit. Ale pokud vám jde hlavně o cenu, cestujte na lehko a poletíte levně,“ uvedl David Castleveter z Asociace letecké přepravy.

Aerolinky argumentují tím, že tento způsob účtování služeb je pro cestující spravedlivější. Každý si může vybrat služby, které mu vyhovují, což mu ušetří peníze. Statistiky dávají tomuto tvrzení za pravdu. Místo dodatečných služeb si levnější letenku vybírá čím dál víc cestujících. Loni to v Evropě byli čtyři z deseti. Podle analytiků proto budou podobný model následovat i ostatní aerolinky.

„Klasické aerolinky se učí od těch nízkonákladových létat levně, to znamená, že na mnohých linkách, především vnitroevropských, tenhle trend určitě uvidíme. Bude to především zpoplatnění extra zavazadel nebo nákup občerstvení na palubě letadla,“ konstatoval analytik Patria Finance Petr Kováč.

Poplatky přibývají i navzdory tomu, že se letecké dopravě opět daří. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu pro evropské aerolinky v září zlepšilo odhad. Na letošní rok u nich počítá s nižší úhrnnou ztrátou asi 1,3 miliardy dolarů, to je přes 23 miliard korun. V příštím roce by se podle sdružení měla po několika letech vrátit do zisku. V roce 2008 přitom aerolinky prodělaly přes 8 miliard dolarů.

Bezpečnostní kontrola cestujících
Bezpečnostní kontrola cestujících