MERO prodloužilo smlouvu s TAL a pojistilo výpadky ropy z Ruska

Praha - Státem vlastněný přepravce ropy MERO dnes prodloužil smlouvu s firmou TAL, díky které může nejméně do roku 2015 v případě výpadku v dodávkách ruské ropy přepravit západoevropským ropovodem TAL více ropy do tuzemských rafinerií, a zajistit jim tak dostatek suroviny. Nový dodatek navazuje na smlouvu, kterou společnosti Mero Germany a TAL uzavřely v červenci 2008 a která platila do konce letoška.

Podle generálního ředitele MERO ČR Jaroslava Pantůčka se problémy s dodávkami ropy neočekávají. Kontrakt je především vyjádřením opatrnosti a přispěje ke zvýšení energetické ropné bezpečnosti České republiky na dalších pět let. „Možnost rychle zvýšit dodávky ropy z italského Terstu ropovodem TAL se velmi osvědčila už ve druhém pololetí 2008, kdy ropovod Družba na čas z poloviny vyschl,“ sdělil dnes ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

K výpadkům ropovodu Družba dochází z několika důvodů. Většinou jde o technické závady, na vině ale mohou být i špatné klimatické podmínky, kdy například na Sibiři zamrznou některá naleziště. Důvody mohou být i politické. „Pokud by opravdu k výpadkům nebo omezení došlo, automaticky informujeme své kolegy na ropovodu TAL a veškerá disponibilní volná kapacita ropovodu je plně k dispozici pro Českou republiku,“ dodal Pantůček. Smlouva se ale netýká provozních problémů, které vzniknou například špatným naplánováním zásobování rafinérií v Česku.

Ropovod TAL

0Ropovod TAL začíná v přístavu Terst v Itálii, kde jsou stáčeny tankery s ropou, a vede do Německa. Proudí jím ropa z Kaspické oblasti (především z Ázerbajdžánu), Blízkého východu a severní Afriky. Vlastníkem je osm ropných společností. Největší podíl má OMV (25 procent), Shell (24 procent) a Exxon Mobil (16 procent). Do Česka se ropa dostává přes Ingolstadt, kde na TAL navazuje ropovod IKL, který vlastní Mero.

Prodloužení smlouvy bylo podepsáno v době, kdy se ruská společnost Transněfť chystá varovat zákazníky v Česku, na Slovensku a v Maďarsku před možnými výpadky v dodávkách ropy přes ropovod Družba během nadcházející zimy. Důvodem je přeprava venezuelské ropy z oděského přístavu jednou z větví ropovodu Družba do Běloruska. Stejný úsek Družby, spolu s paralelní větví, však slouží i k přepravě ruské ropy do střední Evropy, a tak vzniká nedostatek přepravních kapacit. Ruské i běloruské úřady nicméně podle Pantůčka Česko ubezpečily, že tato změna v provozu části ropovodu Družba nebude mít žádný vliv na dodávky ropy do střední Evropy.


Česko už delší dobu uvažuje o získání podílu v ropovodu TAL, od čehož si slibuje snížení závislosti na ruské ropě dodávané ropovodem Družba. Jako podílník by mohlo získat přístup k lepším cenám za přepravu ropy z Terstu a teoreticky by mohlo přes ropovod IKL v případě potřeby přepravovat ropu i pro další státy, například na Slovensko nebo do Maďarska. „Jednání jsou vedena s prakticky všemi společníky této společnosti a dosud nejsou uzavřena,“ uvedl Pantůček.