V českém letectví se zrodí sedmihlavý drak

Praha - České aerolinie letos od ztrátového hospodaření zachraňují prodeje majetku, bez nich by firma za první tři čtvrtletí vykázala ztrátu 1,39 miliardy korun. Díky prodeji majetku jsou ale ČSA po devíti měsících roku v zisku 125 milionů korun. ČSA se loni ocitly ve ztrátě 3,8 miliardy korun, potýkaly se s hrozbou ukončení provozu. Státního leteckého přepravce má pomoci zachránit i sloučení s Letištěm Praha, o němž rozhodla ve středu vláda. Konkrétnější obrysy vzniku holdingu pak dnes představil generální ředitel letiště a prezident ČSA Miroslav Dvořák.

ČSA před krachem zachránila nevratná půjčka ve výši 2,5 miliardy od státního podniku v likvidaci Osinek a prodej majetku. ČSA v posledních měsících prodaly majetek za zhruba dvě miliardy korun, z toho 1,3 miliardy dostaly od Letiště Praha za sídelní budovu APC a hangár F. Letecká firma od loňska prochází ozdravnou kůrou, jejíž součástí je i výrazné snížení počtu zaměstnanců i letadel.

Na pevných nohou ale ČSA zatím nestojí. Do černých čísel se dostaly jen díky prodeji majetku. Zajistit prosperitu firmy z dlouhodobého hlediska tak má sloučení firmy s Letištěm Praha. Ze dvou firem se stane hned sedm, všechny ale v rámci jednoho holdingu. Na provozních nákladech to má ušetřit stovky milionů.

Video Rozhovor s Miroslavem Dvořákem
video

Rozhovor s Miroslavem Dvořákem

„Právě oblasti, jako je IT, personalistika, centrální nákup, právní služby, zkrátka všechny služby, které lze sdílet, budeme chtít koncentrovat a samozřejmě dosáhnout vyšší efektivity,“ uvedl Dvořák, podle kterého je propojení obou firem logické. „Ekonomická provázanost z hlediska dopadů do hospodářských výsledků je zásadní,“ konstatoval.

Michal Mejstřík, předseda dozorčí rady ČSA

„My jsme to zadali našim právním poradcům a oni se naopak domnívají, že tím dochází k určitému napřímení vztahů. Myslím si, že ten vztah bude velmi transparentní a velmi snadno kontrolovatelný.“

Dvořák odmítl, že by letiště poskytovalo aeroliniím ekonomické výhody, například snižovalo poplatky, prodlužovalo splatnost faktur nebo sdílelo citlivé informace. Právě tuhle možnost nejvíce kritizuje konkurence v čele se společností Travel Service, která zvažuje podání podnětu k Evropské komisi.

Na holdingu vydělají ČSA i letiště

Analytici tvrdí, že vznik letecké superfirmy, ke kterému má dojít do konce roku 2012, bude přínosem nejen pro aerolinky, ale i pro Letiště Praha. Téměř polovina všech cestujících, kteří jím ročně projdou, letí právě s ČSA. Pokud by aerolinky měly dlouhodobě problémy, mělo by je i letiště.

Přesto se analytici staví ke vzniku leteckého gigantu spíše rezervovaně, české řešení je podle nich přinejmenším netradiční. Celá Evropa jde totiž opačným směrem - trh otevírá. „Je to celkově netradiční. Když se odděluje potrubí od plynu, dráty od elektřiny, když se oddělují koleje od dopravy, tak najednou Česká republika jde opačným směrem,“ upozornil analytik Cyrrus Jan Procházka.

Ani nové uspořádání ale v žádném případě neznamená, že by stát ustoupil od privatizace Českých aerolinií. Podle včerejšího usnesení vlády musí být do tří let společnost znovu nabídnuta k prodeji.

Pražské letiště v Ruzyni povolilo 19. dubna po znovuotevření zatím zhruba 20 letů.
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Krumphanzl