Napříč Evropou s jednou mýtnou jednotkou? Hudba budoucnosti

Praha – Čeští a slovenští dopravci volají spolu s Mezinárodní unií dopravců po zavedení jedné evropské univerzální mýtné jednotky. Nechtějí už používat velké množství elektronických krabiček, které musejí kvůli placení mýtného v řadě států vozit přilepené na předním skle. Ve čtvrtek chtějí dopravci svůj požadavek předložit v Bruselu na zasedání ministrů dopravy členských zemí unie. O spolupráci ve výběru mýtného už některé evropské státy jednají. Společná jednotka pro cestu napříč Evropou je ale v nedohlednu.

Do Bruselu jede protestní kamion

Snahu dopravců má podpořit jízda speciálního kamionu, který se na cestě z Bratislavy do Bruselu dnes zastavil v Praze. Ten veřejnosti i europoslancům připomíná, že jízda napříč Evropou znamená pro dopravce potřebu deseti palubních jednotek na předním skle.

Generální tajemník českého sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar:

„Dnes je řidič v tom svém vozidle vybaven až 10 jednotkami a připadá si v té své kabině jako v kokpitu vesmírné lodi. Nehledě na to, že to je proti bezpečnosti silničního provozu, aby sledoval veškerá tato zařízení.“

„Je třeba sjednotit placení mýtného pod jednu střechu, to je základem naší akce,“ uvedl viceprezident slovenského sdružení dopravců Česmad Slovakia Ondrej Grendár. Podle Grendára krabičky mimo jiné brání řidičům ve výhledu, situace se navíc zhoršuje tím, jak mýtné zavádí stále více států.

Jak by si státy rozdělovaly výnosy z mýtného?

Generální tajemník českého sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar:

„Já si myslím, že ve 21. století v době kreditních karet, mobilních telefonů a roamingů, tak toto je úplně stejný problém a je to pouze dohoda mezi jednotlivými mýtnými společnostmi. A žádný problém v tom nevidíme.“

S jednou společnou palubní jednotkou počítá i nařízení Evropské unie. Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že by se národní mýtné systémy mohly propojit nejdříve za tři roky. „Je potřeba sladit evropské právo, je potřeba sladit legislativu jednotlivých zemí. Je potřeba dohodnout finanční toky, dohodnout vzájemné uznávání,“ tvrdí mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Vedle toho by se také muselo vyřešit, podle jakého klíče by se mezi sebou vyrovnaly jednotlivé mýtné společnosti.

Česko už se o dohodu například s Rakouskem pokouší nyní. Řidičům by tak při průjezdu obou zemí stačila jediná palubní jednotka, a tím pádem i jedna faktura. Jednání by přitom nemusela být příliš složitá, mýtný systém totiž v obou zemích postavila společnost Kapsch. Podobně se mezi sebou snaží zavedení jednotné palubní jednotky dohodnout i státy Skandinávie.

Výběry z mýtného už letos překročily šestimiliardovou hranici

Mýtnému systému se v Česku daří. V pondělí překročily platby za mýtné šest miliard korun. Stalo se tak o 16 dní dříve než v roce 2008. V jiných letech mýtné šestimiliardovou hranici nepřekonalo vůbec. „Rekordní výběry mýta lze přičíst nejen vlivu rostoucího průmyslu v Česku i celé Evropě, ale také otevření dopravně zatížené části Pražského okruhu, který generuje z mýta přes milion korun každý den,“ vysvětluje úspěchy mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Rekordní suma je také výsledkem rozšíření mýtné povinnosti na malé náklaďáky do 12 tun.

Mýtné
Mýtné