Starbucks staví na nohy – nyní hlavně sebe

New York – Americký řetězec Starbucks je příkladem firmy, která z finanční krize vyšla paradoxně posílena. Ještě před rokem přitom síť kaváren s nezaměnitelně zelenou dekorací pod tíhou ztrát musela propouštět a zavírat pobočky. Za čtvrté čtvrtletí letošního fiskálního roku však firma Starbucks díky lákavým inovacím vydělala 3 miliardy korun. Meziroční nárůst o 17 procent tak je dostatečným podnětem pro firemní expandování.

Starbucks v posledních měsících bojoval s mizivým ziskem pomocí pobídek a inovací, díky kterým by lidé opět našli do kaváren cestu. Zákazníky firma lákala na levnější nápoje, platbu telefonem nebo svou zelenou politiku. Firma si tak následně může dovolit otevřít 500 nových kaváren a některé stávající renovovat. “Díky tomu, že jsme ustáli finanční krizi a vyšli z ní mnohem silnější, nastal čas na to, abychom začali zase růst," cituje agentura Bloomberg generálního ředitele Strabucks Howarda Schultze.

Kavárenská společnost nyní soustředí své marketingové techniky na čínský trh, kde hodlá dokonce založit první farmu na pěstování své vlastní kávy. „To, že zde investujeme do pěstování kávy  je důkazem naší trvalé snahy o to, aby se Čína stala naším druhým domovem na trhu - hned po Spojených státech,“ vysvětlil Schultz. V současnosti má Starbucks v Číně více jak 1200 poboček. Káva je navíc ve východní Asii vedle tradičního čaje stále oblíbenější. Vždyť vedle Starbucksu ji tam ve velkém prodává také tchajwanská síť Gourmet Master a Pacific Coffee.

První pobočka Strabucks byla otevřena na začátku 70. let minulého století na Pike Market Street v Seattlu. O deset let později se do vedení společnosti dostává Howard Schultz – muž s cennými zkušenostmi, které získal při cestách po tradičních italských kavárnách v Milánu. V devadesátých letech se kavárenská síť dostává za hranice Seattlu a poté do dalších částí světa. V současnosti má více než 16 000 kaváren ve 44 zemích.