Čínský osobní vlak zajel rekord - 486 km za hodinu

Peking - Čínský osobní vlak při dnešní testovací jízdě na trase mezi Pekingem a Šanghají, která ještě nebyla otevřena, jel rychlostí 302 mil za hodinu, tedy 486 kilometrů za hodinu. Uvedla to státní tisková agentura Nová Čína. Vlak podle agentury překonal dosavadní rekord, který zaznamenal neupravený konvenční komerční vlak. Jiné typy vlaků jezdí i rychleji. Francouzský TGV dosáhl v roce 2007 při testovací jízdě až 574,8 kilometru v hodině. Japonský magnetický levitační vlak jel v roce 2003 rychlostí 581 kilometrů za hodinu.

Záznam státní televize předvedl elegantní bílý vlak, který se řítí kolem zelených zemědělských polí ve východní Číně. Vlak dosáhl nejvyšší rychlosti na trase dlouhé 1 318 kilometrů mezi městy Cao-čuang v provincii Šan-tung a Peng-pu v provincii An-chuej.

Nová trať se má otevřít v roce 2012. Cesta mezi Pekingem a Šanghají se má zkrátit proti současnosti o polovinu na pět hodin. Náklady na projekt činí 32,5 miliardy dolarů, tedy 614,6 miliardy korun, a projekt je součástí snah vlády spojit velká čínská města vysokorychlostní železnicí.

Video Komentář Lukáše Týfy
video

Komentář Lukáše Týfy

Čína má již v současnosti nejdelší síť vysokorychlostní železnice na světě. Do roku 2012 má délka tratí vysokorychlostní železnice činit 13 tisíc kilometrů a do 2020 se zvýšit na 16 tisíc kilometrů.

Kosmický program a koleje až do Evropy

Vysokorychlostní tratě patří v Číně ke „žhavým“ tématům. Vláda v nich vidí stavební kámen pro modernizaci a další hospodářský růst. „Navíc jsou rychlovlaky vnímány jako důkaz čínské vyspělosti, i když soupravy jezdící v Číně vycházejí hlavně z japonských šinkansenů nebo vozů Siemens,“ připomíná Robert Mikoláš, zpravodaj Českého rozhlasu.

Čínská vláda staví údajně vysokorychlostní železnice z hlediska důležitosti hned vedle vlastního kosmického programu. Plánuje také prodloužit koleje až do Evropy.