Pivo od Prazdroje v lednu podraží

Plzeň - Zdražování nemine od ledna produkty Plzeňského Prazdroje, který zvýší své ceny v průměru o dvě procenta. Podle mluvčího pivovaru Jiřího Marečka je důvodem zvýšení nákladů na nákup surovin. Vyšší ceny se dotknou pouze vybraných značek a typů balení napříč celým portfoliem společnosti, ať už sudového nebo baleného piva. Nové ceny konkrétních produktů firma, která je jedničkou v ČR se zhruba polovičním podílem na trhu, neuvedla.

„Plně si uvědomujeme dopad 33procentního zvýšení spotřební daně z letošního ledna, který spolu s hospodářským poklesem zapříčinil zásadní propad pivního trhu v tomto roce. Náš přístup ke změnám cen odráží naše znepokojení související s těmito podmínkami,“ prohlásil Mareček. Podle odhadu by se měl celý český pivní trh letos propadnout meziročně až o 12 procent, říká ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Prazdroj věří tomu, že dojde k postupné stabilizaci situace.

Ke zdražení piva přikročil Plzeňský Prazdroj, součást druhého největšího pivovarnického uskupení ve světě SABMiller, naposledy letos v lednu v průměru o 4,6 procenta. Podle tehdejšího vyjádření vedení pivovaru nárůst pokryl pouze lednové zvýšení spotřební daně o DPH.

V lednu se přitom u většiny piv zvýšila cena o 60 haléřů až korunu na půllitru. Sudová desítka Gambrinus, nejprodávanější české pivo, zdražilo o 60 haléřů na půllitru na 13,50 korun. Sudový Pilsner Urquell, prémiové pivo, nezdražil a cena z pivovaru zůstala na 20,90 korun za půllitr.

Loňský rok se Prazdroji příliš nevydařil

Prazdroj ovládá pivovary Plzeň, Nošovice a Velké Popovice. Skupina v loňském roce uplatnila na českém trhu 7,55 milionu hektolitrů piva, což bylo meziročně o 4,5 procenta méně. Prazdroj vykázal za uplynulý finanční rok (od dubna 2009 do konce letošního března) hrubý zisk 4,7 miliardy korun, meziročně o procento nižší. Tržby největšího domácího pivovaru meziročně klesly o 2,5 procenta na 15,4 miliardy.