Nákup z šedého dovozu může skončit černě

Praha – Předvánoční nákupní horečce nepropadají lidé jen v obchodech, ale čím dál tím více také na internetu. Jen prostřednictvím Visa karet proteklo sítí na přelomu listopadu a prosince pět tisíc eur za vteřinu, tedy v přepočtu zhruba 140 tisíc korun. Lidé by ale měli být při on-line nakupování obezřetní a pohlídat si záruční listy, obzvláště u zahraničních prodejců. Některé servery totiž zaplavuje zboží z tzv. šedého dovozu.

Šedý dovoz označuje výrobky, které jsou sice upraveny pro tuzemský trh a mají i český návod, ale v Česku se prodávat vůbec nemají. Jsou určeny pro prodej v zahraničí a k nám se dostaly přes zprostředkovatele. „Prodejce někdy nevyřizuje reklamaci tak, jak má, s tím mívají zákazníci problém. Na rozdíl od nákupu z oficiálního prodeje nemůžou reklamovat zboží přes autorizovaný servis,“ upozorňuje na jednu z možných nástrah produktový manažer Heureka.cz Tomáš Hodboď.

Zboží z šedého dovozu nemá záruční list od výrobce, ale jen od firmy, která ho prodává. Ta reklamaci vyřídit může, ale nic ji k tomu nenutí. „Zprostředkovatel za nic neodpovídá, smluvní vztah je dán mezi prodávajícím a kupujícím,“ vysvětluje ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl.

Jenže v případě šedého dovozu může být pátrání po původním prodejci velmi složité, v některých případech i nemožné. Původně výhodný nákup se tak promění ve vyhozené peníze. Ne každý příběh o zboží ze šedého dovozu musí končit špatně, přesto se vyplatí důkladně nastudovat podmínky dodání i vrácení kupovaného zboží. Ty by měly být na každé webové stránce.

"Je důležité, aby si zákazník vybral obchod podle recenzí a podle komentářů uživatelů, kteří na stránkách již nakoupili, takový obchod potom získá certifikát ověřeno zákazníky," radí Hodboď. Na každém webu by měly být kontaktní údaje na prodejce, včetně telefonního čísla. Doklad o koupi by si po transakci měl kupující vytisknout, a to i s webovou adresou obchodu.

Internetové nakupování
Internetové nakupování