Za doktora tisíce měsíčně – přibývá lidí, co si za nadstandard rádi připlatí

Praha – Mnohahodinové fronty v čekárnách a cestování z jednoho zdravotnického zařízení do jiného, to jsou dlouhodobě bolavá místa českého zdravotnictví. V posledních letech proto přibývá lidí, kteří jsou ochotni si za rychlou a pohodlnou péči připlatit. Stále větší oblibě se těší privátní kliniky, které svým pacientům nadstandardní péči zajišťují.

Ve srovnání s vyspělým světem jsou nadstandardní zdravotnické služby v Česku pořád ještě v plenkách. Lidé za komfort ve zdravotnictví zaplatí ročně zatím jen jedinou miliardu korun z celkových 250 miliard výdajů na zdravotnictví. Poptávka po nadstandardních službách ale roste, což se odráží i na rostoucím počtu jejich poskytovatelů. Zatímco před deseti lety bylo v Česku něco přes 24 tisíc privátních zdravotnických zařízení, loni už jich bylo více než 27 tisíc.

Na počtu klientů privátních center se podepsala krize

„Jsme spokojeni s počtem klientů do loňského roku, kdy začala krize. Přece jen je vidět ve firmách, že se šetří všude možně. Na zdravotnické péči jednoznačně taky, takže registrujeme úbytek v počtu 10 až 15 procent,“ říká primář soukromé kliniky Top Moravia Health Michal Zavadil. Typickým klientem je podle něj obvykle muž nad 40 let, pracující ve středním a vyšším managementu nebo podnikatel.

Neexistuje ale žádné objektivní srovnání, zda je lékařská péče po odborné stránce kvalitnější v privátních či státních zařízeních. Sami lékaři soukromých klinik se shodnou, že v léčbě a diagnóze nepanují žádné podstatné rozdíly. Neporovnatelná je ale míra pohodlí a nároky na čas pacientů.

Podle tvůrce regeneračního centra reFresh na Bali Filipa Říhy má soukromé zdravotnictví oproti státnímu celou řadu výhod. „Určitým paradoxem ve státní sféře je, že i když mají určité zázemí a obrovskou šíři, rozmanitost specialistů, tak mezi sebou mnohem hůře komunikují, než právě v soukromé sféře, kde je několik málo specialistů na klinice schopno pokrýt celý život člověka,“ říká.

„Největší pozitivní překvapení nebo potvrzení toho, jak to má fungovat, byla cesta do Itálie, kdy jsem dostal žaludeční problémy, bolesti břicha. Konzultace po telefonu probíhala, rady co dělat, po návratu rychlá konzultace, vyšetření a v zásadě do hodiny už jsem ležel na operačním sále se slepým střevem,“ popisuje své zkušenosti generální ředitel brněnské společnosti ABB Jiří Potěšil, který je dlouholetým klientem soukromé kliniky a dnes na ni nedá dopustit.

Privátní péče zaměstnaneckým benefitem

Zajištění lékařské péče se v manažerské sféře stává vyhledávaným zaměstnaneckým benefitem. „Hlavní faktor je stále rychlé auto a firemní bonus. Na druhou stranu se dnes už více než tři čtvrtiny zájemců o manažerskou práci zajímají o kvalitní zdravotní péči, poskytovanou jim i jejich rodinám,“ popisuje Říha.

Soukromé kliniky, poskytující nadstandardní služby, asi hned tak nebudou masovou záležitostí, na druhou stranu jejich obliba rok od roku roste a rozvoj tohoto druhu lékařství tak začíná být zajímavým ekonomickým trendem.