Po silnici první třídy na hranice? Příští rok už zřejmě s mýtem

Praha - Ministerstvo dopravy a společnost Kapsch jsou blízko dohody o zpoplatnění dalších silnic první třídy. Platit by se mělo za ty nejvytíženější. Na seznamu, který má Česká televize k dispozici, je například 113 kilometrů silnice I/55 mezi Hulínem, Uherským Hradištěm a státní hranicí se Slovenskem. Mýto by se mohlo také vybírat na silnici I/3 mezi Benešovem a Českými Budějovicemi.

„Jsou to úseky těch silnic první třídy, na kterých je největší provoz a většinou je to provoz směrem k hranicím. To znamená směrem do Polska, směrem do Rakouska, případně směrem do Německa,“ informoval generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jeho firma by měla na vybraných úsecích postavit mýtné brány, a to na své náklady. Stát nebude muset dát na jejich výstavbu ani korunu. Brány splatí až z mýta, které na nich vybere.

Termín zpoplatnění frekventovaných silnic zatím nejistý

Zatím nejsou jasné dvě věci. Kolik kilometrů se nakonec zpoplatní. Místo 250 tisíc by to nakonec mohlo být jen tisíc kilometrů. A také kdy se na nich začne vybírat. Ministerstvo dopravy věří, že za jízdu po nejproblémovějších úsecích by se mohlo platit už v polovině příštího roku.

Stihnout by se to mohlo i podle Kapsche. „Musíme brát v úvahu nějaká ta stavební řízení, plus potom tu vlastní výstavbu celého systému, tak je to otázka šesti až osmi měsíců z našeho pohledu,“ uvedl Feix.

Dvojky a trojky přijdou na řadu nejdřív v roce 2012

Ministerstvo dopravy se ale stále nevzdává ani myšlenky zpoplatnit i další silnice nižších tříd, a to i přesto, že na nich výběr mýtného nejspíš bude ztrátový. „Příjem z toho, že bude mýto na dvojkách a trojkách, není příjem, ten systém bude sankční, bude stát hromadu peněz, a to je zapotřebí si pojmenovat rovnou,“ upozornil již dříve ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Mýtné na silnicích nižších tříd by mohlo fungovat na principu mikrovlných bran nebo satelitu. Pravě teď ministerstvo vyhodnocuje neoficiální nabídky devíti firem. Mezi nimi je nejen Kapsch, ale také třeba slovenský SkyToll. Výsledek by měl být jasný do konce roku. Jestli nakonec ministerstvo vypíše výběrové řízení, není jasné. „Velké výběrové řízení, myslím si, pokud budeme realisté, jsme někde v polovině roku 2012. Očekáváme, protože jde o velkou zakázku, i velkou vlnu odvolání a dalších aktivit kolem toho,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Na mýtu by měl stát letos vydělat 6,5 miliardy korun. Pro příští rok plánuje zdražení, státní kasa by si tak na mýtném mohla polepšit ještě víc. Hovoří se o příjmech ve výši až 8 miliard korun.