Řetězce ustupují odborům, na Štědrý den zavřou už ve dvě

 

Praha – Kdo spoléhá na vánoční nákupy na poslední chvíli, mohl by letos zůstat bez dárků. Obchodníci totiž ustupují tlaku odborářů a každým rokem zkracují svou otevírací dobu. Letos na Štědrý den tak většina obchodů zavře už ve dvě hodiny odpoledne. I tak ale nabízejí obchody v Česku výrazně lepší servis než na západ od našich hranic, kde obchodníci v průběhu Vánoc neprodávají vůbec.

 

Požadavky odborů na zkrácení pracovní doby o Vánocích postavila obchodní řetězce před dilema. Na výběr dostaly mezi vyššími tržbami a spokojenými zákazníky na jedné straně, nebo naopak spokojenými zaměstnanci a klidem na pracovišti na straně druhé. Většina obchodníků výzvu vyslyšela. Vánoční prodeje tak skončí ve 14 hodin. O dvě hodiny déle bude možné nakupovat jen u společnosti Ahold.

Ostatním obchodníkům má případné ztráty vykompenzovat prodloužení prodejní doby ještě před Vánocemi. Některé řetězce nyní fungují v nepřetržitém provozu a jejich tržby jsou prý o pětinu vyšší než vloni.

Vánoční horečka v plném proudu, obchodníci si mnou ruce

O třetím adventním víkendu hlásí řetězce nárůst zákazníků i tržeb o desítky procent ve srovnání se zbytkem roku. Třeba do Tesca přišlo o polovinu víc zákazníků než obvykle. „V porovnání s loňskem jsme zaznamenali více než pětiprocentní nárůst prodeje. Prodej potravin, zeleniny a ovoce stoupl o 50 procent. Největší nárůst, více než dvojnásobný, zaznamenaly hračky, dále kosmetika, oděvy, knihy, DVD, CD a elektronika,“ uvedla mluvčí Teska Eva Karasová.

„Proti loňsku máme větší tržby, více zákazníků,“ uvedl jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek. Společnost Ahold, provozující síť supermarketů a hypermarketů Albert, hlásí proti běžnému víkendu nárůst tržeb až o 30 procent, proti loňsku pak nárůst do deseti procent.

S blížícími se Vánocemi podle Karasové výrazně stoupá i prodej alkoholu, a to i toho, který v průběhu roku lidé běžně nekupují. Zákazníci kupují likéry, aperitivy a dárkové koše, a to 1,5krát více než v průběhu roku. V důsledku bohaté sněhové nadílky vzrostl prý o téměř sto procent i prodej sportovních potřeb.