Na nízkých příjmech Keňanů vydělávají prodavači minibalení

Nairobi – Také v Keni platí, že minimalismus může být celkem dobrý byznys. Proto se touto cestou už vydala řada firem, které ve slumech zřizují provizorní kiosky zaměřené na prodej pro nízkopříjmovou skupinu obyvatel. V Keni prodávají nejlépe malá balení v cenách do 10 šilinků, což je v přepočtu něco málo přes dvě koruny. Mezi hity patří miniaturní mýdlo, máslo nebo jednotlivé čajové pytlíky.

Lidé se pro miniaturní výrobky vrací do obchodu i několikrát denně. Útraty jsou ale relativně nízké. I když většina Keňanů dostává výplatu každý den, denní příjmy z drobných prací nebo vlastního podnikání nejsou nijak závratné a pohybují se v průměru kolem dvou dolarů. Za peníze tak obyvatelé sotva pořídí to nejnutnější. „S chutí koupí cokoliv, co mohou hned spotřebovat, zítra si přijdou zase pro další. Tak je to týden co týden,“ říká majitel kiosku Samuel.

Větší balení Keňané vyváží

Reportáž Lucie Müllerové (zdroj: ČT24)

„Vetší balení jsou cenově výhodnější, než když si kupujete jednotlivé výrobky. Lidé si je ale nemůžou kvůli nedostatku peněz většinou dovolit,“ vysvětluje keňský prodejce. Klasická balení tak výrobci hlavně vyvážejí, nejčastěji do supermarketů v sousední Ugandě. Pro keňský trh, stejně jako pro egyptský a nigerijský, musely balení naopak zmenšit.

Martin Karoake, Unilever

„Otázce minimalistických balení se hodně věnujeme. Pamatujeme tak například i na tzv. zkušební balíčky - lidé tak mohou vyzkoušet víc druhů a vybrat si výrobek, který jim nejvíc vyhovuje.“

Náklady na výrobu miniproduktů jsou samozřejmě vyšší než u běžné velikosti. Poptávka je ale tak velká, že se to firmám přesto vyplatí. V malém balení se podle odhadů tamních analytiků prodává více než polovina zboží. Za posledních 20 let se tak výrobky zmenšily z půlkilových nebo kilových gramáží do sotva 20gramových balíčků.