Škoda Auto to opět všem natřela, vyvážela jako o život krize, nekrize

Praha – I letošní ročník soutěže Exportér roku ovládla mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Zvítězila rovnou ve dvou kategoriích zaměřených na největší objem exportu. První místo nikomu nepřenechala už od roku 1993. Výsledky letošního 16. ročníku soutěže, kterou pořádá Střední podnikatelský stav a Hospodářská komora, byly vyhlášeny dnes večer v Praze.

To, že Škodovka opět zvítězila, není velkým překvapením. Navíc se jí ale letos velmi dařilo. Do listopadu prodala o 12 procent vozů více než loni. Za celý rok potom plánuje prodat 750 tisíc automobilů. Receptem na úspěch je to, že společnost nesází pouze na trh Evropské unie, ale například i na Čínu. Tam prodala téměř 170 tisíc vozů. „Jde o takové veřejné poděkování za úsilí a úspěch naší firmy. Je to dobrým signálem pro naše obchodní partnery po celém světě, že mají v naší firmě velmi silného partnera,“ komentoval výsledek vedoucí mezinárodního prodeje firmy Karel Sklenář.

Druhé místo se podařilo ukořistit Foxconnu. Na pomyslnou bronzovou medaili dosáhla také výrobní firma - plzeňská společnost Panasonic.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové

V soutěži vyhrávali ti, co dokázali překonat krizi

Nejvíce loni mezi velkými exportéry meziročně narostl vývoz společnosti Hella Autotechnik. Mezi středními exportéry v této kategorii stačil vývoz na první místo společnosti Macco Organiques. V letech 1993 až 2009 nejvíce zvýšila objem vyvážený do zahraničí společnost Mitas. Do nejvíce destinací potom exportuje firma ANDREW Telecommunications. Zmíněné společnosti se dokázaly vyrovnat i s hospodářskou krizí, která snížila zájem o české zboží za hranicemi.

Předseda Středního podnikatelského stavu Zdeněk Somr:

„Zatímco průměrný nárůst exportu firem z první desítky byl předloni 51 procent a loni 26 procent, tak letos to bylo jen devět procent. Co se týče oborového složení, nelze vysledovat žádný dominantní obor. Uspěli jen ti nejúspěšnější napříč obory.“

Vývoz hraje v české ekonomice významnou roli. V posledních letech je totiž tahounem ekonomického růstu České republiky a jeho objem dosahuje 80 procent HDP. Českou ekonomiku proto negativně ovlivnila nižší poptávka v zemích, které jsou hlavními obchodními partnery. Mezi ně patří zejména Německo, Rakousko a další země eurozóny, dále Slovensko, Polsko a Maďarsko.