Kamenná hračkářství naříkají: Internet nám krátí tržby

Praha – Obchody jsou před Vánocemi tradičně zaplaveny zákazníky, kteří se na poslední chvíli snaží nakoupit pod stromeček zbytek dárků. Ačkoli většina obchodníků si víkendové tržby nemůže vynachválit, kamenné prodejny hraček příliš spokojené nejsou. Poslední předvánoční víkend byl pro ně docela vlažný a nesplnil jejich očekávání. Největší hity jsou totiž vyprodané a značná část prodejů se uskuteční přes internet.

Letos by pod stromečkem děti nejraději našly interaktivní hračky, například malá robotická zvířátka, která co nejvíc připomínají ta opravdová. „Pak jsou to hodně kreativní věci, jako třeba písek, který je věčně suchý. Ten už ale nyní bohužel nemůžeme zákazníkům nabídnout,“ dodává prodavačka Simona Kovaříčková. Zatímco dříve o tom, jaké hračky budou pod stromečkem, rozhodovali spíš rodiče, nyní si často diktují samy děti. Jejich rozhodování úspěšně ovlivňuje reklama, vrstevníci a zabírají i seriálové či filmové postavičky.

V zahraničí letí 3D voskovky nebo Barbie se zabudovanou kamerou. V tuzemsku se svátky už tradičně nesou i v duchu nostalgie a tradičních her. Opět se vrací stavebnice Merkur, společenské hry, dřevěné hračky a známé české pohádkové postavičky. Vzhledem k tomu, že segmentu hraček patří stabilně čtvrtá pozice v žebříčku věcí, které chtějí lidé o Vánocích koupit, věří ředitel pro marketing a obchod GfK Jaroslav Jíra, že ani letos nebudou mít obchodníci s hračkami o tržby nouzi – ať už na internetu či v kamenných obchodech.

Video Reportáž Veroniky Markové a rozhovor s Jaroslavem Jírou
video

Reportáž Veroniky Markové a rozhovor s Jaroslavem Jírou

Lidé se přesouvají na internet

Každoročně se zvyšuje počet lidí, kteří nakupují nejen o Vánocích přes počítač – nejčastěji elektroniku a knihy. V poslední době také roste obliba srovnávačů cen a serverů s podrobnými recenzemi na prodávané zboží. „Trend je jasný – množství nákupů je rostoucí ve prospěch internetu. Například v oblasti technického zboží tvoří internetové nákupy 18 procent tržeb,“ uvedl v Ekonomice ČT24 Jíra.

Zajímavý je podle něj ještě jeden trend, a to, že méně lidí nakupuje nejen v malých obchodech, ale také nově v obřích obchodních centrech za městem. „Zákazníky motivuje několik faktorů – zejména pohodlí, rozumná vzdálenost, ale i dostatečný výběr,“ podotkl Jíra s tím, že na rozdíl od zmíněných obchodů je nyní právě internet tím, co tato očekávání splňuje.

Internetové nástrahy - na co je třeba dát pozor

radí Fred Rica, expert na kybernetickou bezpečnost z PricewaterhouseCoopers

POZOR NA UKLÁDÁNÍ INFORMACÍ O VAŠÍ PLATEBNÍ KARTĚ

„Není žádný důvod, proč dávat číslo vaší platební karty jiné společnosti. Ve skutečnosti to je přesně to, co hackeři chtějí. Vytváří totiž programy, které hromadí tato čísla a později je zneužijí.“

VYMÝŠLEJTE SLOŽITĚJŠÍ HESLA

„Mé jméno je Fred, ale byl bych blázen, kdybych měl kdekoliv právě takové heslo. Zkuste vyměnit alespoň jedno písmeno za náhodnou číslici - třeba E za trojku.“

NEKLIKEJTE NA ODKAZY V NEZNÁMÝCH E-MAILECH

„Všichni už jsme někdy dostali mail z neznámého kontaktu, který posílá předlouhý odkaz na nějakou nabídku. Rozhodně na to neklikejte.“