Kamerový systém - hlídač i šikovný marketingový pomocník

Praha - Kamery umístěné na stěnách a stropech obchodů už nemusí hlídat jenom zloděje. Slouží i jako výborný marketingový pomocník. Obchodníci díky monitorovacímu programu dokáží sledovat a poté vyhodnotit také chování běžných zákazníků. Obchodník se z obrazovky dozví třeba to, u kterého zboží stojí lidé nejdéle a jestli si ho nakonec skutečně koupí. Nákupní horečka nemusí být vždy dílem náhody.

I když jde zákazník do obchodu třeba jenom pro šálu, může díky šikovnému obchodníkovi odejít s půlkou nového šatníku. Na nevědomé úrovni funguje například snaha zdržet zákazníka v obchodě co nejdéle. Tomu může dopomoct důmyslný systém chodeb a eskalátorů, ale i klimatizace, umělé osvětlení nebo stylizovaná hudba.

Rozhodují ale i zdánlivé detaily, například volba podlahy. „Chodby obchodního centra jsou buďto betonové, nebo dlážděné. Čili pro spotřebitele jsou vlastně nepříjemné,“ říká Martin Černý z občanského sdružení spotřebitelů Test. Když však zákazník vkročí do konkrétního obchodu, nohám se najednou uleví. Je pod ním totiž koberec nebo alespoň plovoucí podlaha. Zboží si pak prohlíží déle a roste šance, že si ho koupí.

„V malém obchodu záleží hlavně na samotném prodavači, jestli je zákazníka schopen směřovat tam, kam on chce,“ dodává šéfredaktor časopisu Trend Marketing Bohuslav Bohuněk. Velké prodejny jsou v tomto ohledu ve složitější situaci, i ony si ale dokáží poradit, jak dokládá Paco Underhill, autor knihy Proč kupujeme: Věda o nakupování: „Dáme senzory třeba do nákupních košíků. A můžeme tak sledovat nejenom, kudy jely, ale také kde a na jak dlouho se zastavily.“

Nový úkol dostaly i bezpečnostní kamery, jejichž primární úkol lovit zloděje se výrazně inovoval. Nyní krok za krokem sledují každého zákazníka a jeho nákupní chování. Ve Spojených státech se nový monitorovací systém objevil před dvěma lety. V České republice na své praktické uplatnění sice teprve čeká, zájemce už ale firma má a pilotní projekt chce vyzkoušet na jaře příštího roku.

Kamery zůstávají dál nepostradatelné při lapání zlodějů

Kamery však svůj prvotní záměr, tedy hlídat zloděje, plní dál. Ve Spojených státech například Národní maloobchodní federace vyčíslila ztráty jen o Vánocích na čtyři miliardy dolarů. Ovšem ani kamery nezachytí všechny podvodné praktiky.

Běžná praktika zlodějů v obchodních centrech je přijít do kabinky s plnou náručí, rychle se obléknout a nepozorovaně odejít nově oblečen a s plnou nákupní taškou. Existují ale i jiné podvody. Například žena vrací koberec, který je podle ní příliš malý. Záměrně ho nese k pokladně, která je určená jen pro drobné zboží. Prodavač udělá chybu a vezme ho zpět. Ženě poté vrací peníze za věc, kterou ve skutečnosti nikdy nekoupila.

„Na podobné podvody doplácí poctiví zákazníci, někdo totiž musí podle obchodníků jejich ztráty zaplatit, a tudíž se to promítá i do konečné ceny,“ uvádí reportérka CNN Susan Candiottiová.

K méně závažným prohřeškům patří výměna zboží, respektive případy, když si zákazník koupí svetr nebo šaty jen na jednu příležitost a druhý den chce oblečení vrátit. Federace odhaduje, že letos stály podobné případy řetězce už 14 miliard dolarů.

Nakupování
Nakupování
Více fotek
  • Nakupování zdroj: www.e-architect.co.uk http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1279/127837.jpg
  • Krádež autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1816/181542.jpg