České loděnice zachrání od krachu nizozemská VeKa

Děčín - České loděnice podepsaly smlouvu se společností VeKa Group. Strategický partner z Nizozemska chce do Děčína vrátit výrobu lodí. Stavět by se tu měly nejen ocelové pláště - plánuje se i oprava plavidel. O hodnotě kontraktu ale ani jedna ze stran mluvit nechce. S dobrou zprávou pro český lodní průmysl přišel předseda představenstva české společnosti Petr Duda, nizozemská společnost dohodu zatím oficiálně nepotvrdila. VeKa by měla přinést především lukrativnější zakázky, které děčínským dokům v posledních letech chyběly. Zřejmě budou vyrábět téměř kompletní lodě, zatímco před svým faktickým uzavřením vyráběly jen holé trupy. Na začátku roku tam ještě pracovalo 184 lidí.

Ještě nedávno jim hrozil zánik, teď mají České loděnice slibnou budoucnost. „Chceme začít stavět lodě s přidanou hodnotou, to je jeden směr aktivity a ten druhý směr, že by se Děčín mohl stát opravárenským střediskem pro část Evropy,“ zdůraznil Duda. V platnost vstoupí smlouva v lednu příštího roku. „Dnes jsme ji podepsali. Pro příští rok počítá se stavbou minimálně pěti lodí,“ dodal.

VeKa jako silný partner

České loděnice (zdroj: ČT24)

Nizozemci nejsou na českém trhu nováčkem, v současnosti ovládají firmu v Mělníku. Právě tu spojí během několika měsíců s Českými loděnicemi. Nizozemský investor by měl přinést hlavně know-how a zakázky, což byl v minulosti největší problém. VeKa se v posledních letech vypracovala i na globálním trhu mezi velké firmy a začala investovat do loděnic v zemích bývalého východního bloku.

První kontrakty na výrobu lodí by měly být v Děčíně díky Nizozemcům podepsány už v únoru příštího roku. V současnosti přitom pro děčínské loděnice pracuje jen devět lidí. „Samozřejmě, že budeme nabírat lidi. Lodě musí někdo vyrábět, bude to ale kontinuální proces,“ vysvětlil Duda.

Děčín se těší na nižší nezaměstnanost

Předběžně se obě strany domluvily už v polovině listopadu a České loděnice poté postupně začaly obnovovat alespoň opravárenství, aby udržely alespoň část zaměstnanců. Na začátku jich pracovalo ve firmě ještě 184, během léta ale dostala drtivá většina z nich výpovědi. Kolik lidí bude mít firma po novém rozjezdu, Duda zatím nechtěl odhadovat. „To je v celku radostná zpráva, protože Děčín má 14,5procentní nezaměstnanost, což by mohlo tento nepříznivý stav snížit,“ uvítal dohodu primátor Děčína František Pelant.

Rozvoji loďařství v Česku by mělo pomoci i splavnění Labe. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že by mohlo vyčlenit na stavbu kolem pěti miliard korun. „Splavnění Labe je zásadní téma. Na druhou stranu musíme zvážit i ekologické aspekty,“ říká ministr dopravy Vít Bárta. Pokud by šlo všechno podle plánu, stavební povolení na splavnění Labe by mohlo být vydáno do dvou let.

Největší české doky v posledních letech vyráběly vlastně jen holé trupy, na nichž je minimální marže a jejich cena tvoří jen asi 30 procent z ceny celé lodi. Dlouhodobě špatná situace nabrala v letech hospodářské recese rychlý spád a za poslední dva roky nepodepsaly loděnice jedinou novou smlouvu. Odběratel posledních trupů pro ně neměl ani zákazníka.

Nejstarší české loděnice byly založeny v roce 1854, železné čluny se zde začaly stavět v roce 1897. České loděnice v posledních letech vykazovaly tržby kolem 300 milionů korun ročně a zaměstnávaly okolo 200 lidí. Jediným akcionářem společnosti byla firma ČL invest.