Řetězce lákají na kapry zdarma, pouliční prodejci přicházejí o zákazníky

Praha - Na Štědrý den nebude chybět ve většině domácností tradiční kapr a bramborový salát. A právě toho využívají některé obchodní řetězce, které lákají zákazníky na kapry zdarma nebo je alespoň nabízejí s výraznou slevou. Někteří pouliční prodejci si v důsledku toho stěžují na úbytek zákazníků. Letos si mohou lidé vybrat jen na území Prahy ze zhruba 180 prodejních míst. Kapry i další druhy ryb tu nabízí skoro šedesát různých firem.

Ke každému nákupu nad čtyři tisíce korun kapr zdarma. Na takovou nabídku sází třeba velkoobchodní řetězec Makro. K tomu ještě zákazníkům přibalí láhev sektu. Kapra přibaluje i hobby market OBI nebo konkurenční Bauhaus. Ten při nákupu nad 800 korun rozdává slevové poukázky, takzvané kapřenky. „Když si jdou lidé koupit kapra, tak kapřenku předloží a mají slevu 100 korun na nákup kaprů,“ prohlásil ředitel Bauhausu-Čestlice Ferdinand Chodora.

To dělá vrásky na čele některým tradičním prodejcům na ulici. Kvůli podobným slevám jim prý ubývají zákazníci. „Letos prodám zhruba o čtvrtinu ryb méně než loni. Je zřejmé, že je to především kvůli akcím některých obchodů. Říkají to lidé, kteří ode mě kupovali v minulých letech,“ řekl prodejce kaprů Lukáš Čermák. Někteří jeho kolegové si ale letošní prodeje naopak pochvalují. „Prodeje jsou dobré, oproti loňsku asi o něco větší. Je to úspěch,“ tvrdí jeden z nich.

Rok co rok kvalita prodávaných kaprů roste

Kvalita prodávaných ryb na ulicích se podle veterinární správy rok od roku zlepšuje. „Určitě se mění úroveň prodejců a myslím si, že k tomu přispěly i podmínky, které stanovuje Krajská veterinární správa,“ konstatoval Milan Malena, ředitel Státní veterinární správy.