Povánoční slevy hýbou celým světem

Praha - Ježíšek už sice dárky rozdal, to ale neznamená, že teď obchody zejí prázdnotou. Naopak. Obchodníci lákají zákazníky k dalším útratám tradičními povánočními výprodeji a Češi na to slyší. Některé obchody srazily ceny dolů už o víkendu. Většina prodejců ale přišla se zvýhodněnými nabídkami právě dnes. Zboží často sleví až o tři čtvrtiny. Obchodníci s nábytkem, specialisté na elektroniku, prodejci textilu a mnoho dalších se snaží zbavit zboží, které neprodali do Vánoc a které zůstalo na skladech. Slevy většinou potrvají až do poloviny ledna. Levné zboží ale může klamat. Obchodní inspekce už odhalila mnoho případů, kdy se nabízené zboží za deklarovanou původní cenu nikdy neprodávalo. Občas také nakonec není sleva správně odečtená. Kupující by si proto měli vše dobře zkontrolovat.

„Nižší ceny lákají zákazníky, takže tržby půjdou nahoru jako každý rok. Otázkou je, zda se to promítne i do zisku obchodníků, protože proti šikovnosti obchodníků, kteří se snaží využít o něco větší poptávky, jsou tu zákazníci, kteří chtějí nakoupit za nejlepší ceny,“ uvažuje Tomáš Vlk, analytik Patria Finance.

Šéfredaktor Trend Marketing Bohuslav Bohuněk:

„Stačí zvýraznit nabídku dva plus jedna zdarma. Ať už ta cena bude, respektive nebude pro vás tak výhodná, stejně mnoho lidí podlehne tomu dojmu, že kupuje něco výhodného.“

Kvůli výprodejům se dokonce před některými obchody tvořily fronty ještě před jejich otevřením. „Těch zákazníků bylo asi sto ráno před vchodem. To, co končí, to vyprodáváme, a slevy jsou zhruba od deseti do šedesáti procent,“ tvrdí ředitelka obchodního domu IKEA Zličín Jana Horáková.

Podle průzkumů Čechy povánoční výprodeje lákají. Letos se na nákupy ve výprodejích podle průzkumu chystají dvě třetiny Čechů. V průměru utratí téměř 5 300 korun. Jde o sedm set korun vyšší částku než loni. Češi tak dohánějí to, co nestihli před Vánoci. To totiž utratili za Vánoce méně než v roce minulém - průměrně šest tisíc korun.

Slevy hýbou spotřebiteli na celém světě

Výprodejové šílenství nezačalo jen v Česku. O víkendu praskala ve švech i nákupní centra ve Spojených státech nebo Velké Británii. Londýňané se nenechali odradit ani stávkou řidičů londýnského metra a před obchody se o sváteční neděli tvořily dlouhé fronty. Zájem byl především o luxusní zboží a levnou elektroniku. Kromě slev pomáhají tržby obchodníků zvedat i obavy z úsporných opatření, která by měla zboží od Nového roku zdražit.

Špatné zprávy a vysoká nezaměstnanost nesnížily nákupní apetit ani ve Spojených státech. I tak si ale musí obchodníci na konec roku připravit všechny marketingové zbraně. Američané totiž utratili přes dvě miliardy dolarů hned po díkůvzdání. „Obchodníci už vědí, že k tomu aby dostali zákazníky s otevřenými peněženkami do svých obchodů, potřebují silnější páky. Velké slevy jako při díkůvzdání už nestačí, a tak je posilují třeba e-maily nebo SMS zprávami,“ tvrdí Madison Riley ze CNN.

Nákupní chování
Zdroj: ČT24/emnos.com