Češi letos cestovali více, letecké zájezdy ale vynechávali

Praha - Cestovní kanceláře prodaly letos 2,25 milionu zájezdů, což je o sedm procent více než loni. Vyplývá to ze zveřejněného odhadu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Růst se však týká pouze zájezdů do blízkých turistických destinací, jež lze absolvovat autobusem nebo vlastní dopravou, tedy hlavně Chorvatska, Slovinska a Itálie. Naopak počet prodaných leteckých zájezdů se meziročně opět propadl o 15 procent. Kromě vyšší ceny prodej leteckých zájezdů negativně ovlivnily potíže v letecké dopravě způsobené popílkem po výbuchu islandské sopky a také nepokoje, které v době letní sezony postihly Řecko.

Podle viceprezidenta asociace Tomia Okamury Češi na dovolených i v letošním roce šetřili, a proto je možné sledovat nárůst množství prodeje lacinějších dovolených. Při započítání poklesu tržeb za letecké zájezdy a nižší ceny zájezdů prostřednictvím pozemní dopravy neměl nárůst počtu prodaných zájezdů výrazný vliv na růst tržeb cestovních kanceláří. Ty zůstaly přibližně stejné jako v loňském roce. Zhruba polovinu všech dovolených, které čeští turisté podniknou, nakupují podle statistik AČCKA prostřednictvím cestovních kanceláří.

Tomio Okamura, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur:

„Ten nárůst je způsoben především zájezdy pozemní dopravou. Jsme v takové té postkrizové mezifázi, že Češi už začali cestovat opět do zahraničí, nicméně jsou opatrní a zatím jezdí do destinací v dojezdové vzdálenosti.“

Stoupá i množství zájezdů, které Češi nakupují na internetu, který umožňuje zákazníkům snadnou orientaci v nabídkách a dokáže filtrovat zájezdy podle požadovaných kategorií, například podle ceny.

Češi nakupují zájezdy stále častěji prostřednictvím internetu

Zhruba třicet procent zájezdů v letošním roce se tak prodalo přes internet, což je meziročně čtyřprocentní nárůst. Další zvýšení množství prodeje zájezdů přes internet je možné očekávat i v příštích letech, neboť v USA a západní Evropě se prodej prostřednictvím internetových portálů pohybuje okolo 40 procent z celkového množství prodaných zájezdů.