Kompenzace za zpoždění letu? Lidé svá práva často neznají

Praha – Zavřená letiště pod sněhem nebo vlivem řádění sopky – to už letos patřilo takřka k obvyklému dopravnímu koloritu po celé Evropě. Cestující ale v takových případech často netuší, co dělat nebo jaký servis od dopravní společnosti mohou požadovat. Změnit to chce kampaň Evropské komise, která upozorňuje na práva cestujících v letecké dopravě třeba při zrušení nebo bezdůvodném zpoždění letu.

V tom, na co mají právo, se zatím vyzná jen málo cestujících, i když se situace pomalu zlepšuje. „Češi stále více cestují a létají, takže svá práva znají čím dál tím lépe. Nicméně kampaň je tu právě pro to, že ne vždy jsou o nich dobře informováni,“ řekl v rozhovoru pro Ekonomiku ČT24 národní koordinátor projektu Evropské komise Ondřej Bárta.

Při zrušení letu jsou lidé většinou přesvědčeni, že za jejich komplikace může právě letiště. Tak to ale není. Za všechno jsou ve finále zodpovědní dopravci. Dopravní společnost může pouze na provozovateli letiště zpětně vymáhat škodu, a to v případě, kdy je přesvědčená, že letiště nezvládlo údržbu.

Video Reportáž Michaely Polákové
video

Reportáž Michaely Polákové

Na co mají cestující nárok?

Letecká společnost musí cestujícím čekajícím na zpožděné letadlo zdarma nabídnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Nárok na kompenzace vzniká tehdy, když je let o délce nejvýše 1 500 kilometrů zpožděn minimálně o dvě hodiny. U letů, jejichž délka se pohybuje v rozmezí 1 500 a 3 500 kilometrů, jsou to tři hodiny a u všech ostatních letů vzniká nárok při čtyřhodinovém a delším zpoždění. Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky.

Pokud je let úplně zrušen, má cestující nárok na přesměrování letu jinou trasou nebo na jinou leteckou společnost. Krom toho má nárok na finanční odškodnění v následující výši:

  • 250 EUR na letech kratších než 1 500 km
  • 400 EUR při delším letu uvnitř EU a při letu mezi 1 500 a 3 500 km
  • 600 EUR při letu delším než 3 500 km mimo EU

Odškodnění je povinné jen v Evropě

Přesně stanovené mantinely, ve kterých se musí odškodnění pohybovat, platí pouze v rámci Evropské unie. U mimoevropských dopravců se jich cestující domoci nemusí. „Letecké společnosti se o vás musejí postarat v rámci celé Evropské unie, to znamená, že pokud letíte třeba z Ameriky s neevropským dopravcem, pak se o vás musí ten dopravce postarat tak, aby si zachoval dobré jméno. Ale tato evropská směrnice ho k tomu nenutí,“ vysvětlil vedoucí tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Sochor.

A dalším háčkem může být i tzv. zásah vyšší moci. V případě, že výpadek dopravy způsobilo vydatné sněžení nebo třeba bouřka či sopečný prach, lidé žádné kompenzace nedostanou ani od evropských dopravců. „Nemůžeme nést odpovědnost za něco, co není v moci ovlivnit, a to je počasí,“ upozornil Bárta.

Náhradu škody dopravce ale musí zaplatit vždy, když ztratí cestujícímu kufr. V takovém případě kompenzace může přesáhnout i tisíc eur. Od září letošního roku mají cestující v Česku nárok na odškodnění podobné tomu v letectví i v železniční dopravě.

Zrušené lety
Zrušené lety
Více fotek
  • Zrušené lety autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1582/158170.jpg
  • Odklízení sněhu na letišti autor: Salvatore Di Nolfi, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2142/214170.jpg
  • Možnosti odškodnění za zpoždění vlaku autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1615/161451.jpg