Kolektivní smlouva v ČD do ledna nebude, zaměstnanci si pohorší

Praha - Svaz odborářů služeb a dopravy nepodepíše kolektivní smlouvu s Českými drahami na rok 2011. Informoval o tom dnes šéf svazu Jaromír Dušek s tím, že chce dál jednat. Zbývajících osm odborových centrál už smlouvu s drahami podepsalo, jejich zástupci další jednání odmítají. Kolektivní smlouva tak na dráze zřejmě nezačne platit, což mimo jiné znamená kratší dovolenou pro zaměstnance a delší pracovní dobu ve všech profesích.

Svaz odborářů služeb a dopravy považuje za hlavní problém, proč s podpisem smlouvy otálí, zmražení platů zaměstnanců drah pro příští rok. Kvůli inflaci by to pro zaměstnance podle Duška znamenalo faktické snížení mezd. Volá proto po dalším jednání o nové podobě kolektivní smlouvy, do Silvestra je podle Duška stále dost času dohodnout pro drážní zaměstnance příznivější podmínky.

Kromě vyšších platů svaz požaduje také změnu pravidel, podle kterých se určují počty placených odborových funkcionářů. Ta podle vyjádření svazu diskriminují malé odborové organizace, Svaz odborářů služeb a dopravy by chtěl, aby mu jich dráhy platily více. To ale odporuje platné dohodě.

Video Rozhovor s Jaroslavem Pejšou
video

Rozhovor s Jaroslavem Pejšou

České dráhy jsou ochotné o nové podobě kolektivní smlouvy jednat, ale muselo by to být se zástupci všech devíti odborových organizací. Vedení drah nicméně nepředpokládá, že by ostatní odborové svazy chtěly na návrh odborářů služeb a dopravy přistoupit. To přiznává i Dušek, z ostatních osmi odborových organizací podle něj reagovaly na výzvu jeho svazu k dalšímu jednání o kolektivní smlouvě pouze tři, a to záporně.

Odboroví partneři Duškův svaz kritizují

„Svým postupem opakovaně zabránili pokračování v kolektivním vyjednávání na Českých drahách, a to přesto, že účast odborové organizace na kolektivním vyjednávání je ze zákona povinná,“ konstatovaly ostatní odborové svazy ve společném prohlášení.

„Já 30. prosince nehodlám s panem Duškem vyjednávat celou kolektivní smlouvu znova,“ prohlásil dnes prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Obdobně se k novému jednání staví i předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Ten považuje kolektivní smlouvu za dohodnutou a očekává připojení podpisu zástupce Svazu odborářů služeb a dopravy.

I tak je ale sporné, zda je kolektivní smlouva skutečně neplatná. „Osm odborových svazů podepsalo a ten devátý z jednání odešel, takže může existovat právní výklad, že vlastně opustili kolektivní vyjednávání,“ vysvětlil Pejša. Rozhodnout o platnosti smlouvy ale nakonec zřejmě bude muset soud. Odboráři, kteří Duška za jeho postup kritizují, se hodlají obrátit také na ombudsmana. Nahrává jim to, že Duškův svaz reprezentují jen necelá 3 procenta zaměstnanců drah.

Když se dva perou, třetí se směje a čtvrtý pláče

Milan Lokvenc, prezident Federace železničářů

„Teď nastoupí režim zákoníku práce, což znamená o dva týdny dovolené méně, ozdravné pobyty nebude muset zaměstnavatel pořádat žádné, a to mu ušetří krásné peníze.“

Rozhodnutí o platnosti kolektivní smlouvy ale nepadne do konce roku, zaměstnanci drah si tak paradoxně pohorší. Dráhy se totiž v takovém případě budou po Novém roce řídit ve vztahu ke svým zaměstnancům pouze zákoníkem práce, který je však mnohem tvrdší než drážní smlouva, jež pracovní vztahy upravuje nyní. Zaměstnanci tak přijdou o část benefitů, například o týden dovolené navíc nebo o kondiční ozdravné pobyty. Některé pracovníky by dokonce podle Pejši mohly dráhy propustit. Pro dráhy samotné by byl takový stav výhodnější.