Tomáš Krsek vybudoval v Plzni kolejové království

Plzeň – Více než 15 let působí v jedné firmě, nicméně plzeňská škodovka, do které Tomáš Krsek nastoupil v roce 1995, není totéž co dnešní Škoda Transportation, kterou donedávna řídil a dnes spoluvlastní. Krsek absolvoval Západočeskou univerzitu a v tehdy ještě velké škodovce vystřídal několik manažerských pozic. Ve firmě prožil restrukturalizaci, prodej skupině Appian i postupné drobení skupiny. Loni na podzim společně s dalšími manažery firmy oznámili, že Škodu Transportation od stále neznámých investorů pod hlavičkou Appian koupili. Detaily transakce nebyly zveřejněny. O pár týdnů později složil Tomáš Krsek manažerskou pozici a zůstal ve firmě pouze v roli předsedy představenstva. Sám říká, že teď bude mít víc času na strategické věci a taky na své koníčky.

Prodej Škody Transportation z rukou Appianu, který nezveřejňuje jména svých podílníků, podle Krska souvisí s chystanými opatřeními, která mají firmám s nevyjasněným vlastnictvím zabránit v účasti ve veřejných zakázkách. „Je to jedna z věcí, která hrála roli v našem uvažování. Cítili jsme určitý mediální tlak na to, aby společnosti, které se účastní veřejných zakázek, měly jasnou majetkovou strukturu. Tímto způsobem si myslíme, že je problém vyřešen,“ připouští Krsek.

Právě veřejné zakázky jsou téměř výhradním zdrojem zisků dnešní plzeňské škodovky.  Největším klientem jsou České dráhy, pro které společnost aktuálně dodává nové třísystémové lokomotivy. Kvůli homologaci v zahraničí mají ale dodávky zpoždění. „Je to naprosto špičkový výrobek, v Evropě jsou čtyři výrobci včetně škodovky, kteří mají tuto technologii,“ nešetří Krsek chválou na adresu vlajkové lodi celého výrobního programu svého podniku.

Rozhovor s Tomášem Krskem (zdroj: ČT24)

Akvizicí podniku ČKD Vagonka se Škoda dostala také k dodávce dvoupatrových vlaků a podobně to bylo i s modernizací souprav Regionova. Tuto zakázku získala Škoda Transportation poté, co koupila továrnu Pars nova. Pro společnost ČD Cargo zase plzeňská firma modernizuje staré škodovácké lokomotivy. Tradičně je Škoda dvorním dodavatelem tramvají pro pražský dopravní podnik. Poslední zakázka zní na 250 kusů, dodány mají být do roku 2017. Cena jedné tramvaje se pohybuje kolem 60 milionů korun.

Tomáš Krsek o Škodě Transportation:

„Všechny naše produkty jsou kompletní know-how škodovky. V tom je škodovka velmi zajímavá, protože máme 600 lidí ve vývoji a čistě do vývoje jsme za poslední tři roky investovali 1,8 miliardy korun.“

Úspěchy v tendrech v České republice připisuje Krsek znalosti domácího prostředí. „Stejně jako je Siemens hodně hodně úspěšný v Německu, Alstom téměř výhradně ve Francii, tak my jsme úspěšní v České republice. Znalost prostředí je v našem byznysu samozřejmě velice důležitá,“ zdůrazňuje manažer.

Nové tramvaje a vlaky se znakem Škody ale nejezdí jen po českých kolejích. Firma se hojně účastní i zahraničních tendrů. Daří se jí především ve střední a východní Evropě. V posledních letech tak Škoda Transportation dodávala třeba padesátku tramvají do polské Wroclavi, či dvoupatrové vlaky na Slovensko. „Daří se nám v pobaltských republikách. Velmi podobné tramvaje, jako je ta pražská, dodáváme do města Riga a dodáváme také dvoupatrové vlaky do Litvy,“ vyjmenovává Krsek další exportní destinace plzeňských výrobků.

Před 15 lety měla tehdejší Škoda Plzeň ještě skoro 15 tisíc zaměstnanců a zajímal se o ni i německý Siemens. Poté, co se konce 90. let tehdejšímu vedení podařilo vytvořit ztrátu ve výši osm miliard korun, prošel podnik pod vedením Martina Romana, dnešního šéfa společnosti ČEZ, restrukturalizací a zdravou část koupila za 800 milionů korun skupina Appian. Tomáš Krsek zůstal finančním ředitelem i v nově vzniklé společnosti Škoda Holding. Skupina se postupně zbavovala jednotlivých dceřiných společností – výroby turbín, jaderné energetiky a dalších. Jedna z nejcennějších výrob – kolejová vozidla – přišla na řadu až jako poslední.

Dnes sází firma hlavně na inovace a hodně investuje do vývoje. Vývojové oddělení tak dnes čítá na 600 zaměstnanců. „Snažíme se být v kontaktu s univerzitami tak, abychom si vybrali ještě na škole ty nejlepší lidi a ty potom k nám přišli,“ popisuje Krsek. Aktuálně pracují vývojáři škodovky na nových vlacích pro příměstskou dopravu a v přípravě je taky nová generace tramvají.