Při nákupu vozu prodejcům nevěřte - často lžou o spotřebě

Praha – Jedním z hlavních faktorů při koupi auta bývá jeho spotřeba. Sliby prodejců ale ne vždy odpovídají realitě. Skutečná žízeň vozu se od té katalogové někdy dramaticky liší. Může za to způsob měření spotřeby. To se provádí v laboratoři, aniž auto ujede jediný metr venku. Odborná média mluví o podvodu na zákazníky. Výrobce ale nelže, pouze uvádí to, co změří ve zkušebně. Zákazník je tak v pasti.

Skutečná a uváděná spotřeba se někdy liší až o dvě třetiny

Michael Kudela, šéfredaktor Auto motor a sport:

„Ty reálné testy jsou mnohem bližší tomu, jak normální lidé jezdí. Je to využívání v reálném provozu, na reálných silnicích.“

Výrobci automobilů přicházejí s novými a často menšími motory. Ty ve zkušebně vykazují mimořádně nízkou spotřebu. Na silnici je ale všechno zcela jinak. Rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou vozů se tak v poslední době rychle zvyšuje.

Některé časopisy začínají zveřejňovat seznamy největších hříšníků dle testů za poslední dva roky. S takovou zprávou přišly například německé časopisy Autobild a Auto motor und sport. Žádný model se udávané spotřebě ani nepřiblížil. „Řešením je jen změna evropské legislativy. Změna normy, podle které se spotřeba měří, a tu normu upravit tak, aby byla blíže reálnému provozu,“ tvrdí šéfredaktor Autotipu Vítězslav Kodym.

Pokud by Evropská unie skutečně s novou legislativou přišla, prakticky žádný model by nesplnil evropské emisní normy. Ty se počítají právě podle spotřeby. Firmám tak hrozí vysoké pokuty, a připlatili by si i zákazníci. Zatím tak spotřebitelům nezbývá než se hájit soukromě. V Německu už se řada lidí s automobilkami kvůli spotřebě i soudila, zatím ale nikdo z nich neuspěl.

Spotřeba - nejhorší auta dle testů AMS
Spotřeba - nejhorší auta dle testů AMS