Hubený rok 2010 - automobilky potrápil konec šrotovného

Praha – Na loňský rok zřejmě nebudou automobilky v Evropě rády vzpomínat. Vlivem doznívající ekonomické krize a hlavně konce šrotovného se prodejní čísla na většině velkých trhů propadala až o desítky procent. V Německu, které je tradičně největším automobilovým odbytištěm v Evropě, koupili zákazníci skoro o čtvrtinu méně nových vozů. Podobný vývoj zaznamenali i prodejci ve Francii a Itálii. Naopak ve Španělsku a Belgii nových registrací přibylo.

V Německu se podle údajů Svazu mezinárodních výrobců automobilů (VDIK) v loňském roce prodalo na 2,92 milionu vozů. Ve srovnání s rokem 2009 to znamená propad o 23,4 procenta. Předloňská čísla ale silně ovlivnila právě státní podpora, díky níž řada zákazníků pořízení nového auta uspíšila.

Německo čeká letos oživení

Video Komentář Ericha Handla
video

Komentář Ericha Handla

Letos tak VDIK čeká na německém trhu oživení. Nasvědčuje tomu i prosincový sedmiprocentní nárůst prodejů. „Myslím, že v roce 2011 můžeme očekávat registraci 3,1 milionu nových automobilů. A pokud si ekonomika povede dobře, mohli bychom toto číslo snadno překonat,“ uvedl prezident VDIK Volker Lange.

Erich Handl, šéfredaktor, Automakers:

„První polovina roku bude (v Německu) zřejmě kopírovat druhou polovinu roku loňského, kdy se projevilo to, že v létě skončilo šrotovné. Stejně tak se stalo ve Francii a ve Španělsku a na všech těchto trzích propadl prodej vozů.“

Ve Francii klesl v loňském prodej aut o 2,2 procenta na 2,25 milionu vozů. V Itálii se snížil o 9,2 procenta na 1,96 milionu vozů. Šéf italského automobilového sdružení UNRAE Gianni Filipponi uvedl, že prodej byl loni nejnižší za 14 let a sdružení očekává letos další pokles prodeje na 1,85 milionu vozů. Ve Španělsku se však prodej zvýšil o 3,1 procenta na 982 tisíc vozů a v Belgii o 14,94 procenta na 547 tisíc vozů. „Na rozdíl od západní Evropy se zde probudily domácnosti, které zareagovaly na velké slevové akce a nízké ceny automobilů,“ doplnil Handl.

V samotném prosinci se nicméně prodej ve Španělsku meziročně propadl téměř o 24 procent. Pokles tak vykazuje již šest měsíců za sebou. Oslabení poptávky ve Španělsku souvisí stejně jako ve Francii s omezováním vládní podpory prodeje automobilů. Horší byl prosincový prodej i v Itálii, kde se prodej nových aut snížil bezmála o 22 procent.

Šrotovné bylo zavedeno ve dvanácti zemích Evropské unie. Podpořilo především prodej malých aut. Nejsilněji se tento efekt projevil v Německu, kde bylo osmdesát procent prémie použito právě na koupi malých vozů.