Češi navzdory doznívající krizi investují do nových automobilů

Praha - Prodej nových aut zlevnil loni v Česku o více než deset procent. Na přelomu loňského a letošního roku klesla cena, za kterou se dá pořídit nejlevnější vůz, na sto tisíc. Počet prodaných nových aut v roce 2010 stoupl o čtyři procenta. Celkem se loni v Česku podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu prodalo bezmála 170 tisíc nových osobních aut.

Nejlevnější auta loni touto dobou stála řádově o deset tisíc více než dnes. U aut vyšší třídy jsou rozdíly až statisícové. „Ceny aut v loňském roce klesly, v některých segmentech natolik, že si spotřebitelé mohli za stejnou cenu dopřát automobil o třídu vyšší než před rokem či dvěma. Další plošný pokles cen letos neočekávám,“ řekl vedoucí automobilové expertní skupiny analytické firmy PwC v Česku Jiří Zouhar.

Erich Handl, šéfredaktor Automakers:

„Malé a střední firmy auta nenakupovaly. Svědčí o tom čtyřicetiprocentní propad prodeje dodávek a dalších užitkových vozů.“

Video Americké automobilky se radují
video

Americké automobilky se radují

Právě to, jestli i střední firmy začnou ve větším nakupovat nová auta, může rozhodnout o dalším vývoji cen. Ty by podle analytiků mohly během letošního roku začít pomalu stoupat.

Prodej automobilů klesl v Evropě o desítky procent

Evropské automobilky si prožily krizový rok. Vlivem doznívající ekonomické krize a hlavně konce šrotovného se prodejní čísla na většině velkých trhů propadala až o desítky procent. V Německu, které je tradičně největším automobilovým odbytištěm v Evropě, koupili zákazníci skoro o čtvrtinu méně nových vozů. Podobný vývoj zaznamenali i prodejci ve Francii a Itálii. Naopak ve Španělsku a Belgii nových registrací přibylo.

Automobilky v USA si mnou ruce

Analytik David Cole:

„Jdeme z velmi hlubokého dna, ale teď se vracíme do dob, kdy automobilový průmysl opět začíná být ziskový. A ta rychlost, s jakou to dělá, tak ta tady dlouho nebyla.“

Naopak americké automobilky mají důvod k oslavě. Prodeje totiž loni poprvé po pěti letech vzrostly, a to rovnou o 11 procent. Například firma General Motors, která se loni jako znovuzrozená vrátila na burzy, prodala 2,25 milionu vozů. Radují se ale i Ford a Chrysler.  

Jedinou velkou automobilkou, která v prosinci vykázala v USA pokles, byla kdysi světová jednička - japonská Toyota. Prodej jejích vozů loni v prosinci klesl zhruba o pět procent. „Černé mraky, které se stáhly nad Toyotou poté, co začaly všechny ty svolávací akce, jen tak neodejdou. Z posledních čísel je vidět, že GM, Fordu i Hyundai se daří, zatímco tehdejší jednička Toyota ztrácí na popularitě,“ tvrdí viceprezident Truecar.com Jesse Toprak.