Češi šetří čas – utrácejí přes internet

Praha – Zákazníků, kteří pravidelně nakupují na internetu, neustále přibývá a internetové obchody si mnou ruce. Jen ty české loni utržily rekordních 33 miliard korun, což je o 6 miliard více než v roce 2009. A podobně tomu bude i v letošním roce. Analytici finanční skupiny J. P. Morgan odhadují, že tržby internetových obchodů celosvětově porostou o pětinu, v Česku pak podle odhadů tuzemských obchodníků vzrostou o 15 procent.

Internetovým obchodům přinesl loňský rok vynikající tržby. Už tak dobré výsledky ještě vylepšila předvánoční sezona. „Náš původní odhad počítající s vánočním obratem 11 miliard korun byl překonán o téměř dvě miliardy korun. Oproti předloňským Vánocům došlo tedy loni ke čtyřicetiprocentnímu nárůstu z devíti miliard korun na 13 miliard korun,“ upozornil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Za předvánoční nákup na internetu zaplatil průměrný Čech 2,5 tisíce korun. „Tento trend potvrzuje, že Češi již na internetu nehledají pouze elektroniku za výhodné ceny, ale využívají internet i k nákupu klasických vánočních dárků,“ připomněl Vetyška.

V porovnání se západními zeměmi si sice Češi zvykají na nákupy prostřednictvím počítače pomaleji, ze států visegrádské čtyřky je však Česko na špici. Zkušenost s nákupem přes internet už má 81 procent obyvatel. Češi na internetu pořizují hlavně elektroniku, oblečení, knihy nebo kosmetiku. Hlavním důvodem využití on-line nákupů je nízká cena a také úspora času.

Práva spotřebitelů při nákupu ze zahraničí

Počet internetových obchodů se stále zvyšuje a na internet v poslední době zamířily i specializované obchodní řetězce, které dosud v Česku provozovaly jen kamenné prodejny. Internet ale nezná hranice, a tak Češi stále častěji nakupují v zahraničí. Pokud ale využíváme služby e-shopu z ciziny, je třeba pamatovat na to, že mohou podnikat podle odlišné právní úpravy. To může znamenat třeba jiné reklamační lhůty i jiná práva spotřebitelů.

Pokud nakupujeme v internetových obchodech z jiných států Evropské unie, vyřešila za nás už většinu problémů s rozdílnou legislativou Evropská komise. „Pokud se obchodník zaměřuje na jinou členskou zemi a do té pravidelně prodává, tak se spotřebitel může spolehnout na vlastní právní úpravu své země. Takže pokud německý e-shop pravidelně prodává do České republiky, tak má spotřebitel česká práva,“ připomněl evropskou úpravu internetového obchodování ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl.

O něco komplikovanější jsou ale nákupy ze Spojených států. V amerických e-shopech sice můžeme pořídit zboží výrazně levněji než v těch českých, má to ale několik háčků. Musíme například počítat s tím, že standardní záruka u nového zboží je v USA pouze jeden rok, na rozdíl od českých 2 let. Ne všechno zboží má celosvětovou záruku, a tak se může případné vrácení nefunkčního výrobku do USA pěkně prodražit.

Zvláště u elektroniky je pak také potřeba myslet na to, že v USA pracuje elektrická síť s napětím pouze 110 voltů. Počítat je také třeba s jiným tvarem zásuvek, a tedy i koncovek přívodních kabelů zakoupeného zboží.

Internetové nakupování
Internetové nakupování