Signál ve vlaku není, a jen tak nebude

Praha – Ani po letech jednání, sporů a vzájemného obviňování mezi Českými drahami, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a jednotlivými mobilními operátory se cestující ve vlacích nemohou těšit na lepší podmínky pro telefonování. Všechny tři strany se sice shodují, že problém slabého nebo chybějícího signálu je řešitelný, není ale jasné, kdo by se měl projektu ujmout.

Problémy s telefonováním mají cestující například na koridoru z Prahy do Brna nebo dále do Ostravy. Už po deseti minutách jízdy totiž mobilní telefon nemá signál. Podle odhadu SŽDC je nyní na trase Praha – Ostrava signálem pokryto pouhých třicet procent. „Telefonovat se dá chvilku v České Třebové, možná v Zábřehu to trošku funguje, ale to jsou většinou velmi krátké úseky, a pak když člověk něco potřebuje, tak v Pardubicích přestane fungovat,“ stěžuje si cestující.

Strany si vzájemně přihrávají odpovědnost

„Mělo by to být v zájmu dopravců, protože jsou to jejich zákazníci, kteří by takové služby chtěli využívat,“ uvádí mluvčí SŽDC Pavel Halla. České dráhy ale argumentují tím, že zisk za hovory inkasují operátoři. Oni by se podle společnosti měli snažit. „V současné době žádná jednání neprobíhají,“ tvrdí zase mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. „Ze strany operátorů nebyl zájem poskytovat tyto služby přímo ve vlacích,“ dodává.

Operátoři ale od nového pokrývání tratí signálem dávají ruce pryč. Podle nich jsou totiž pokryty dostatečně. Za kolísání signálu pak prý mohou vlaky. Paradoxem je, že jde o ty nejlepší soupravy, které jedou rychleji než 120 kilometrů v hodině a případně nabízejí cestujícím okna zastíněná před světlem.

Vyjádření operátorů k pokrytí železničních koridorů:

T-Mobile: „Hlavní tratě disponují dostatečným GSM signálem. Situace se komplikuje uvnitř vlaků.“

Telefónica O2: „Signál se může dostat jen okny. Vedlejším účinkem je pohlcování signálu.“

Vodafone: „Koridory jsou pokryty. Šíření signálu zkomplikovaly moderní vlaky - mají okna, která hůř propouštějí signál.“

Podle odborníků existují dvě řešení. Do vagónů by se podle nich daly instalovat zesilovače signálu, takzvané repeatory. Správci kolejí potom mluví o využívání signálu GSM R. Na této frekvenci totiž fungují vysílačky strojvůdců.