Firmy státu nabízejí stavbu silnic na dluh

Praha – Stavební firmy nabízejí státu, že silnice, jejichž výstavbu v létě zastavil ministr dopravy vít Bárta (VV) kvůli nedostatku peněz, dokončí na svůj účet. Náklady jdou do miliard korun, které by stát postupně splácel v příštích letech. Nabídky už podala firma Skanska, Eurovia a zvažuje to i Strabag. Informaci přinesly dnešní Hospodářské noviny.

Skanska a Eurovia už mají jasno

Generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok:

„Nabízíme ministerstvu dopravy a ředitelství silnic, že jim ty projekty profinancujeme. Jsme také ochotni posunout financování. Nedokážu přesně říci o kolik, ale do tří let se o tom dá diskutovat.“

„Mohu potvrdit, že i z naší strany vzešla podobná nabídka,“ uvedla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Stejný krok zvažuje i společnost Strabag, kde se plány teprve rodí. Skanska a Eurovia jsou však rychlejší. Firmy už totiž na ředitelství silnic poslaly podrobnější návrhy. Skanska by ráda dokončila první část obchvatu České Lípy u obce Sosnová a Eurovia silnici mezi Ostravou a Opavou nebo dálnici z Bohumína na státní hranice s Polskem. Práce na její stavbě ale ještě de facto nezačaly, na rozdíl od zbylých dvou staveb, které jsou těsně před dokončením.

Ministerstvu se zatím nabídky líbí. „Po předchozí neochotě ke slevám to od stavebních firem vítáme jako vstřícný krok. Záleží ale na konkrétních podmínkách smluv,“ komentuje nabídky mluvčí ministerstva Tomáš Ervín Dombrovský. Problém ale vězí v tom, že stát nyní nedokáže garantovat, že v příštích letech bude na splátky mít. Dostavba dvou úseků u České Lípy na severní Moravě by přitom stát přišla na více než dvě miliardy korun. Celkově letos stát plánuje za dopravní stavby utratit jen 61 miliard korun. Loni to přitom bylo rekordních 96 miliard.

Bude se v Česku stavět za soukromé?

Dohoda mezi ministrem Bártou a stavebníky by znamenala, že by se v Česku poprvé silnice stavěly za soukromé peníze. Stavebníci by si tak otevřeli dveře k takzvaným PPP projektům, tedy spolupráci státu a soukromého sektoru.

Ministr Bárta model PPP projektů podporuje, podle něj se s nimi začne za dva roky. Týkaly by se například rozšíření brněnské dálnice D1 za 18 miliard korun či výstavby úseku jihočeské D3 za 12 miliard. Pokud se nyní tuzemské firmy osvědčí, ukrojí značnou část balíku peněz například čínským společnostem, se kterými o výstavbě českých dálnic Bárta také jedná.

Vít Bárta
Vít Bárta