Británie a USA zbořily mýtus o předvánoční nákupní horečce

New York / Londýn – Vánoce jsou pro obchodníky tradičně obdobím, kdy naplní pokladny. Letos to ale ne všude platilo. Třeba ve Spojených státech a Velké Británii jsou vánoční tržby chudší. Lidé šetří a omezili dokonce i nákupy v povánočních slevách. Vina je na straně špatných ekonomických ukazatelů. Třeba v USA panuje desetiprocentní nezaměstnanost a minulý týden ohlásilo tamní ministerstvo práce dalších 18 tisíc nových žádostí o podporu. Se svou troškou do mlýna přispělo i špatné počasí. Ve vánicích se do obchodů lidem prostě nechtělo.

Letošní Vánoce britské a americké obchodníky zklamaly. Lidé šetří a odrazilo se to i v tržbách - v prosinci se zvýšily jen o 3 procenta. Někteří obchodníci hlásí dokonce pokles prodeje. Řetězci Mothercare, který nabízí především dětské oblečení a hračky, propadly v posledních třech měsících roku 2010 prodeje o 5,8 procenta. Specialista na dárky - Clinton Cards – hlásí v posledních pěti týdnech roku pokles o 2,1 procenta.

„Je to kvůli tomu, co se děje v ekonomice,“ míní analytik Wall Street Strategies Brian Sozzi. Domácí poptávka v Británii kvůli obavám z budoucnosti oslabila a hospodářství teď živí především export. Někteří ekonomové ale tvrdí, že za nízké prodeje může i špatné počasí, které trápilo Spojené státy i Evropu během svátků.

Nida Aliová, ekonomická poradkyně Ernst & Young

„Dočasné faktory jako špatné počasí mohou být důvodem tak drastického propadu. Avšak základní trendy jako propad v zaměstnanosti ve třech za sebou následujících měsících naznačují, že sektor služeb zůstává (v Británii) slabý.“

„Dalo se předpokládat, že kvůli bouři na severovýchodě a problémům na západě se lidé nebudou hrnout do obchodů. Na druhou stranu, ale v dalších oblastech bylo počasí dobré a stejně tržby nestouply,“ popsal situaci v USA hlavní ekonom a ředitel výzkumu Mezinárodní rady nákupních center Michael Niemira.

Roli počasí ale potvrzují tržby internetových obchodů. Ty si meziročně polepšily o 12 procent. „On-line prodeje byly velmi silné. V podstatě se dá říci, že přetáhly zákazníky obchodníkům z kamenných obchodů,“ uvedl Sozzi.

Česka se ale angloamerický scénář netýká. Lidé zde chodili před Vánocemi nakupovat ochotněji do internetových i kamenných prodejen. Obchodní řetězce hlásí v porovnání s rokem 2009 zhruba 6procentní nárůst tržeb a internetovým obchodníkům se dařilo ještě lépe. Podle posledních dat Asociace pro elektronickou komerci vyskočil celkový obrat oproti Vánocům roku 2009 v průměru o 40 procent. Tržby vzrostly zhruba o 15 procent.