Turínští zaměstnanci Fiatu se bouří, nižší platy nechtějí

Turín – Více práce za méně peněz. Toho se teď obávají zaměstnanci turínské továrny Fiatu. Šéf italské automobilky Sergio Marchionne chce totiž zefektivnit výrobu ztrátových italských továren. Zástupci odborů si ale takové jednání nenechají líbit. O prodloužení pracovní doby a zrušení benefitů budou zaměstnanci automobilky hlasovat ještě tento týden.

Zaměstnanci nechtějí dotovat americkou ekonomiku

Šéf Fiatu Sergio Marchionne o turínské továrně:

„Mirafiori má všechny předpoklady pro to, aby se stala mezinárodní továrnou, která bude vyrábět vozy pro Evropu, Severní Ameriku a všechny ostatní světové trhy.“

 K největším sporům došlo v nejstarší továrně Fiatu v Turíně. Z ní má vzniknout mezinárodní závod, ve kterém by Italové mohli společně vyrábět s Chryslerem. V americké automobilce vlastní čtvrtinu a do pěti let chtějí mít majoritní podíl. „Mám pocit, že to mají být italští pracovníci, kdo má zaplatit akvizici s Chryslerem. Nikdo nám neřekl, že budeme platit dluhy americké vlády,“ rozčiluje se zástupce odborářů Giorgio Airaudo.

Šéf automobilky chce o zavedení pružné pracovní doby nebo zrušení odměn ještě jednat. V říjnu přitom prohlásil, že by se jeho firmě vedlo o mnoho lépe, kdyby nesídlila v Itálii. „Ze dvou miliard, které by Fiat letos mohl vydělat, nepřijde ani jediné euro z výroby aut v Itálii. Fiat by mohl dokázat mnohem více, pokud by se od Itálie odstřihl,“ uvedl tenkrát.

Kde vezme Fiat peníze?

Sebevědomý Ital, který se ale naučil byznysu v Kanadě, bude na ovládnutí Chrysleru potřebovat peníze. Ve hře je nabídnutí akcií Ferrari na burze. Zvažuje také prodej dodavatele autodílů společnosti Magneti Marelli.