Moderní vagony Railjet nemá na českých tratích kdo tahat

Praha – Po českých železnicích už by se brzy měly prohánět luxusní rychlíkové vagony Railjet. České dráhy o jejich odkupu jednají s Rakouskými spolkovými drahami. Šestnáct souprav by mělo stát pět miliard korun. Má to ale jeden háček. Ještě není jasné, jaké lokomotivy by nové vozy tahaly. Plzeňská Škodovka si totiž dává s dodávkou nových lokomotiv na čas. Dočasně by tak problém mohl vyřešit pronájem lokomotiv Taurus.

Dodávka moderních lokomotiv z plzeňské Škodovky má už dva roky zpoždění. Lokomotivy 380 teprve měsíc jezdí ve zkušebním provozu. Při těchto jízdách se navíc objevily závažné problémy. Lokomotivy nespolupracují s počítači náprav a také ruší signalizaci na starších tratích. „To zabezpečovací zařízení v tu chvíli spadne do poruchového stavu, čili dá se říct, že zastaví železniční dopravu,“ vysvětluje ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Kdy budou moci lokomotivy do provozu, zatím není jasné.

Problém je prý na straně drah, ne u Škodovky

Mluvčí Škoda Transportation Jolana Číhová:

„Podle našeho názoru se jedná jednoznačně o problém infrastruktury.“

Výrobce lokomotiv se ale brání. Chyba je prý na straně starých kolejí. „Určitě si nelze představit, že bychom investovali prostředky státu nebo Evropské unie jen z toho důvodu, aby mohla například tato nová lokomotiva na všechny tratě,“ argumentuje ale mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.

Češi by se tak na supermoderní vozy s informačními LCD displeji a pohodlnými sedačkami ještě neměli těšit. Dráhy totiž navíc tlačí čas. Jestli chtějí nové vagony koupit, musí to říct do konce března. První soupravy by pak Rakousko dodalo už v půlce příštího roku. Jenže dokud se spor o lokomotivy nevyřeší, zůstanou luxusní rychlíkové soupravy v depech a na kolejích budou dále jezdit ty staré - většinou špinavé vozy.

Možná se po našich tratích projedou i Taurusy

„V Rakousku tyto jednotky tahají třeba Taurusy. U nás by to mohla být třeba 380, kterou pro nás vyrábí Škoda,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Spekuluje se ale i o tom, že pokud by se problémy s 380 nepodařilo včas vyřešit, mohly by si České dráhy od Rakušanů pronajmout právě lokomotivy Taurus.