Češi letos využívají povánočních slev méně

Praha - Povánoční slevy využívá 41 procent českých zákazníků, kteří za nákupy zlevněného zboží v průměru utratí částku v rozmezí od jednoho do tří tisíc korun. Lidé v povánočních výprodejích nakupují zejména oblečení, obuv a sportovní potřeby. Vyplývá to z průzkumu společnosti Citibank a agentury STEM/MARK, která loni v listopadu oslovila 1 014 lidí.

„Ve srovnání se situací před dvěma lety lze u Čechů pozorovat při utrácení peněz větší obezřetnost a celkově slevy využívjí méně než v minulosti. V průzkumu Citibank uvedlo 34 procent dotázaných, že od roku 2009 se jejich finanční situace zhoršila, a proto tak celých 44 procent lidí neplánuje povánoční slevy vůbec využít,“ sdělilo dnes novinářům vedení Citibank. První obchodní řetězce sezónní výprodeje zahájily už před vánočními svátky a hlavní vlnu slev obchodníci odstartovali v samém závěru loňského roku.

Lidé mohou nyní v kamenných prodejnách i na internetu levněji nakoupit nejen zimní oblečení či sportovní potřeby, ale také spotřební elektroniku či nábytek. Slevy činí až 70 procent. Velký zájem o zimní výprodej letos zaznamenaly například prodejny se sportovním zbožím Hervis, které do poloviny ledna se slevou prodaly zboží za více než 100 milionů korun. „Některé druhy zboží jsme ani nestačili zlevnit a už jsou vyprodány,“ sdělila Kateřina Havlíková ze společnosti Hervis, podle níž mezi nejprodávanější zboží ve výprodejích patří v případě Hervisu zimní lyžařské příslušenství a zimní obuv.

Výprodeje po Vánocích zajímají nejvíce ženy

Ve slevách po loňských Vánocích nakupují podle Citibank nejvíce ženy a lidé ve věku 30 až 44 let. „Podle informací z našeho portfolia využilo k povánočním nákupům platbu kreditní kartou 60 procent našich klientů, přičemž průměrně vydali částku ve výši 2 000 korun. Stejně jako v loňském roce i letos probíhá v povánočním období nejvíce transakcí kreditními kartami našich klientů v supermarketech a velkých obchodních centrech,“ podotkl Milan Řezníček ze společnosti Citibank.