Deloitte: Chytré telefony předčí v prodeji klasické počítače

Praha - Letos se celosvětově prodá více chytrých telefonů a tabletů než tradičních počítačů, tedy stolních PC a notebooků. Prodej počítačů do ruky výrazně překoná hranici 400 milionů kusů. Odhaduje to ve své prognóze společnost Deloitte. Deloitte odhaduje, že se letos celosvětově prodá 375 milionů chytrých telefonů, 50 milionů tabletů, 200 milionů notebooků, 150 milionů stolních PC a 40 milionů netbooků. Klíčovým trendem v posledních deseti letech se podle partnera Deloitte Jakuba Sovy stala konvergence.

Takzvané chytré telefony i tablety budou nadále využívat více operačních systémů. „Stále totiž mezi nimi není definován standard. Spojuje je pouze fakt, že většina z nich používá podobný, méně výkonný procesor. Očekáváme také, že žádný z operačních systémů nebude mít do konce roku 2011 dominantní podíl na trhu,“ doplnil Zdeněk Křížek z Deloitte.

Výrobci všech přenosných zařízení stále hledají rovnováhu mezi výkonem a výdrží. Na plný výkon totiž tablety nebo chytré telefony vydrží přibližně jeden den. Situaci by mohly změnit nové technologie v bateriích. Ty se ale zatím jen testují.

Video Komentář Davida Duroně
video

Komentář Davida Duroně

V letošním roce se podle prognózy ještě výrazněji neprosadí mobilní sítě čtvrté generace využívající technologii LTE. Loni technologii testovalo 130 operátorů a letos ji chce komerčně nabídnout 30 firem. „Operátoři se zatím soustředí na využití sítí třetí generace, do kterých masivně investovali. Kapacitně by letos měly stačit,“ uvedl Křížek.

Jakub Sova, Deloitte:

„Technologie, média a telekomunikace jsou nyní ještě více propojené a vzájemně na sobě závislé než kdykoliv dříve. Přichází éra lehkých a přenosných zařízení s dotykovými displeji, která díky přístupu na mobilní internet zprostředkují uživatelům prakticky jakýkoliv digitální obsah.“


V oblasti prodeje digitální hudby výnosy z digitální distribuce hudebních nahrávek převýší výnosy z klasického prodeje hudby na CD nosičích či vinylových deskách, předpokládá Deloitte. V médiích si bude televize nadále upevňovat pozici „super média“ a zdroje největších příjmů z reklamy. Naopak příjmy z reklamy na sociálních sítích budou spíše velmi skromné, odhaduje Deloitte.

Počet uživatelů sociálních sítí typu Facebook sice přesáhne jednu miliardu a objem komunikace uživatelů na sociálních sítích převýší objem firemní komunikace, příjmy z reklamy v této oblasti ale budou tvořit jen zhruba jedno procento celkových výdajů na reklamu.