V Česku se loni vyrobilo přes milion vozů

Praha - Výroba osobních aut v Česku loni stoupla o 9,5 procenta a poprvé překročila milionovou hranici. Škoda Auto se na produkci podílela 53 procenty, TPCA vyrobila 28 procent aut a Hyundai 19 procent. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu. Výroba aut v Česku roste nepřetržitě od roku 2003. Milionovou hranici v počtu vyrobených aut podle odhadu mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA loni překročilo 14 zemí.

„Celkový počet 1 072 263 vyrobených osobních automobilů potvrzuje, že tuzemské automobilky využily oživení na trzích v Evropě a ve světě. Ke zvýšení produkce došlo ve Škodě Auto a úspěšně pokračovalo plánované zvyšování výroby ve společnosti Hyundai Motor Czech Nošovice,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn. Podle Jahna jsou loňská čísla potvrzením dlouhodobého růstového trendu.

Růst výroby osobních automobilů měl pozitivní dopad i na výrobce dílů a příslušenství vozidel. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka lze předpokládat, že stejně jako u výrobců vozidel se také u jejich dodavatelů loni obdobně zvýšila produkce. Dodavatelé se na ročním objemu produkce a exportu českého automobilového průmyslu podílejí téměř 50 procenty. 

Video Rozhovor s Vladimírem Rybeckým
video

Rozhovor s Vladimírem Rybeckým

Sdružení dovozců automobilů zveřejnilo nově i počet zaregistrovaných aut v Česku: celkem jich po silnicích jezdí čtyři a půl milionu. Jenže přestárlý vozový park se nedaří dostatečně rychle obnovovat. „Z celkového počtu registrovaných osobních vozidel 4 a půl milionu je obnova novými vozidly pouhých 3,7 procenta, to není ani půlka úrovně ve vyspělých zemích,“ řekl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Auta starší deset let tak tvoří 56 procent z celkového počtu – na emisích z provozu se ale podílejí skoro 75 procenty.

Vladimír Rybecký, redaktor serveru Autoweek.cz:

„České automobilky pracují především na export. U nás sice nebylo zavedeno šrotovné, ale bylo na důležitých evropských trzích, což všem třem velkým automobilkám v Česku pomáhalo. Produkce českých výrobců je brána za velice kvalitní.“


Orientace na export pomohla automobilkám překonat krizi

V období recese se snížila automobilová výroba v Česku méně než v ostatních sektorech hospodářství a pokles zaměstnanosti byl menší než pokles výroby. V současné době je český autoprůmysl díky nadprůměrné exportní orientaci, přidané hodnotě i mzdám pracovníků jedním z hlavních tahounů českého průmyslu, a tím i celé ekonomiky.

Na loňský rok nebudou automobilky v Evropě rády vzpomínat. Vlivem doznívající ekonomické krize a hlavně konce šrotovného se prodejní čísla na většině velkých trhů propadala až o desítky procent. V Německu, které je tradičně největším automobilovým odbytištěm v Evropě, koupili zákazníci skoro o čtvrtinu méně nových vozů. Podobný vývoj zaznamenali i prodejci ve Francii a Itálii. Naopak ve Španělsku a Belgii nových registrací přibylo.

Automobilka Hyundai v předpremiéře představila nový model ix20.
Zdroj: www.hyundai.cz
Autor: Hyundai