Úspěch Vietnamců – malý zázrak, nebo důmyslný podvod?

Praha - Český maloobchod posledních let má jeden výrazný fenomén. Jsou jím vietnamští obchodníci, kteří jsou k vidění prakticky na všech náměstích v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. A těší se velké oblibě. Vynikají flexibilitou, dlouhou otevírací dobou a vstřícností k zákazníkům. Na mnoha místech se uchytili tam, kde jen krátce před jejich příchodem zkrachovaly české obchody. V čem tkví tajemství jejich úspěchu? Čeští maloobchodníci někdy tvrdí, že v nekalé konkurenci. Sami Vietnamci ale oponují – za jejich úspěchem stojí hlavně pracovitost a také spolupráce.

V Česku podniká 101 tisíc cizinců. Z toho 40 procent připadá právě na Vietnamce. Začátek vietnamského podnikání v Česku se nesl v docela prostém duchu. Stačilo najít větší volnou plochu a otevřít si krám nebo stánek. Vietnamcům nahrála doba a porevoluční touha Čechů po zahraničním zboží. V 90. letech platilo: 'Kdo nemá něco od Vietnamců, jako by nebyl.' Postupem času zboží asijské provenience ztratilo na lesku. Vietnamci se ale přizpůsobili, řada z nich přesedlala z oděvů na potraviny. A drží se. Nyní jsou v Česku zhruba tři tisíce vietnamských krámů.

Vietnamci sází na rodinný podnik

Vietnamci sami o sobě tvrdí, že se jim daří konkurovat českým obchodníkům díky nízkým nákladům na provoz prodejen. „Vietnamci mají svůj obchod jako rodinný podnik, kde manžel zásobuje zbožím a manželka stojí u kasy a prodává. Když má rodina nějaké trošku dospělé děti, ve tři hodiny se vrací ze školy a okamžitě pomáhají rodičům s doplňováním regálů,“ popisuje vietnamský „zázrak“ mluvčí Svazu Vietnamců v ČR Nguien Trung Ha.

Zákazníky jejich prodejen, zvláště těch s potravinářským sortimentem, tvoří lidé z nejbližšího okolí. Vietnamci jim nahrazují tradiční Convenience stores, které vytlačily velké supermarkety. Nebo to byli sami Vietnamci? „Nevýhoda byla zejména v minulosti, kdy se sem dostávalo veliké množství zboží, které nebylo správně proclíváno. Tím mohlo vzniknout obrovské množství obchodů a tržnic, na kterých Vietnamci vydělali,“ tvrdí místopředseda Asociace malých a středních podniků Jiří Belinger.

Řetězce to ale vidí jinak. Ty si naopak Vietnamce chválí. Část zboží, které si Češi nakupují ve vietnamských obchodech, pochází právě z hypermarketů. „My vietnamskou komunitu jako nepřítele nevnímáme. Tito spoluobčané jsou velice častými zákazníky našich prodejen,“ upozornil jednatel společnosti SPAR ČOS Martin Ditmar.

Kouzlo hromadných nákupů

Dobrých cen, které nabízejí svým zákazníkům, ale Vietnamci dosahují i jinak. „Většina zboží je nakoupená přímo od výrobců. Jeden obchod to nemůže získat za takovou výhodnou cenu, ale když dá 10, 15 obchodů dohromady svou sílu, svůj kapitál, tak určitě dostávají lepší cenu než nějaký velký obchod,“ vysvětlil Nguien.

Vietnamci přínosem pro českou ekonomiku

Ať už Vietnamci dosahují svých podnikatelských úspěchů tou, či onou cestou, každopádně jsou přínosem pro českou ekonomiku. Každoročně jich odvádí daně v Česku více a více. „V současné době více než 11 tisíc vietnamských spoluobčanů podalo přiznání k dani z příjmů a podle jejich daňových přiznání se přiznalo k dani z příjmů ve výši více než 660 milionů korun,“ připomněl náměstek ministra financí Ladislav Minčič.

Vietnamci se krom toho snaží do české společnosti zapadnout. Jejich děti studují na českých školách a raději než pro Čechy neobvyklými vietnamskými jmény si nechávají říkat těmi českými – například Kristýna nebo Pavel. Třeba v Chrudimi najdete restauraci U Petra, kterou neprovozuje ryze český podnikatel, nýbrž pan Petr původem z Asie. A zdaleka není v Čechách výjimkou.

Asijské potraviny
Asijské potraviny
Více fotek
  • Asijské potraviny autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1825/182459.jpg
  • Vietnamské děti autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1994/199356.jpg